Berlingske Business

Videnskabskvinder fra NASA bliver til Lego-figurer

Lego Arkivfoto
ARKIVFOTO 2016 af LEGO logo- Foto:

Snart vil nogle af den amerikanske rumforskningsdministration NASAs mest prominente kvinder kunne findes på hylden i legetøjsbutikker. Kvinderne er nemlig blevet valgt som vindende idé i en konkurrence lavet af Lego.

Fem kvinder fra det amerikanske rumforskningsinstitut, NASA, bliver inden længe udødeliggjort i Legos plastikfigurer. De fem kvinder er nogle af de mest kendte og respekterede i NASAs historie.

De fem videnskabskvinder er forsker Katherine Johnson, matematiker og dataforsker Margaret Hamilton, astronaut og fysiker Sally Ride, astronom Nancy Grace Roman og astronaut og fysiker Mae Jemison.

Idéen til NASA-figurerne blev givet til Lego igennem hjemmesiden Lego-Ideas, som er en tjeneste, hvor man kan skrive sin idé til noget legetøj, hvorefter folk kan stemme på den, hvis de synes om den. Får en idé over 10.000 stemmer, bliver den set an af et vurderingsteam, som vælger, om det kan blive til et produkt.

Billede

NASA-kvinderne blev foreslået af den amerikanske videnskabsforfatter Maia Weinstock fra universitetet MIT. Hun skrev i sit forslag til Lego Ideas:

»Kvinder har spillet kritisk vigtige roller gennem NASAs historie. I mange tilfælde er deres bidrag dog ukendte eller dårligt værdsatte – især i kraft af at kvinder historisk set har skullet kæmpe for at blive accepteret indenfor videnskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik.«
Pix-LegoUK

Sættet vandt blandt et felt, der var præget af mere traditionelle legetøjssæt såsom racerbiler, Star-Wars og robotter, og figurerne portrætterer de fem videnskabskvinder i små moduler, der repræsenterer deres arbejdsmiljø.

Forskeren Katherine Johnson, som er en af Lego-kvinderne, er også en af karaktererne i filmen Hidden Figures fra 2016, der fortæller historien om et team af afroamerikanske kvinder i NASA under de tidlige år af USA’s rumprogram.

LEGO oplyser, at figurerne vil komme på hylden i slutningen af 2017 eller starten af 2018.
Mandag: Lego Batman

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen