Berlingske Business

Tyrkiske Efes skuffer i andet kvartal men ser bedring i Rusland

BRITAIN-BREWERY-PURCHASE
Foto:

Det tyrkiske bryggeri Anadolu Efes fik et overskud i andet kvartal på 172,5 mio. lira svarende til 408,4 mio. kr.

Det er næsten 30 mio. lira eller 71 mio. kr. mindre, end det analytikerne havde forventet ifølge Bloomberg News. Og i forhold til overskuddet i andet kvartal 2014, er der tale om et fald på over 45 pct.

Samtidig er der et fald i volumen i kvartalet på 6,2 pct. i forhold til andet kvartal sidste år.

- Ser man bort fra Ukraine, har vi konsolideret omsætningen, mens resultatet af den primær drift voksede i forhold til første halvår 2014, siger Damian Gammell, der er bestyrelsesformand og administrerende direktør i Anadolu Efes, i regnskabet.

FILE DENMARK ECONOMY CARLSBERG

Resultatet af den primære drift lå i halvåret til en vækst på 0,1 pct. Men ser man på andet kvartal, faldt EBIT med 10,1 pct. til 488,8 mio. lira.

Mens det tyrkiske bryggeri tidligere har set meget pessimistisk på det russiske marked, hvor danske Carlsberg er markedsleder, lyder der nu nye toner. Faktisk har første halvår af 2015 været bedre end forventet.

- Vi forventer fortsat nedgang på det russiske ølmarked. Og på trods af en mulig opjustering i vores forventninger til Rusland , vil 2015 stadig være endnu et hårdt år i vores internationale øl - operationer, der vil blive udfordret af makroøkonomiske og politiske faktorer, skriver bryggeriet.

- Som følge heraf forventes vores samlede ølvolumen for 2015 at falde, primært drevet af lavere mængder i de internationale operationer, især i Ukraine, står der i regnskabet.

Carlsberg trodser modgang i Rusland

Efes ' eksponering mod det russiske marked betyder, at bryggeriet blandt andet er hårdt ramt af den svage rubel.

Det tyrkiske bryggeri driver femten bryggerier - fire på hjemmemarkedet i Tyrkiet, seks i Rusland og fem på øvrige markeder.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen