Berlingske Business

Topdanmark: Skuffende regnskab påvirket af brandskader

Topdanmark
Topdanmark Foto:

Forsikringskoncernen Topdanmark kom ud af andet kvartal i år med et nettooverskud på 345 mio. kr., hvilket var under analytikernes forventning.

Ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates havde analytikerne estimeret et overskud på 368 mio. kr. for månederne april, maj og juni. I samme periode af 2017 havde forsikringsselskabet et overskud på 474 mio. kr.

Det samlede investeringsafkast (afkast på aktiver samt hensættelse til kursregulering med videre på skadehensættelser) blev 43 mio. kr., hvilket var højere end forventningerne, der lød på blot 1 mio. kr. Samme kvartal i 2017 gav et overskud på den post på 54 mio. kr.

Det lavere afkast, som dog er højere end ventet af analytikerne, forklarer Topdanmark primært med et lavere afkast på aktier og CDOs, hvilket kun delvist blev modsvaret af et højere afkast på danske realkreditobligationer.

Toplinjen - bruttopræmieindtægterne i skadesdelen - endte på 2300 mio. kr. mod ventet 2280 mio. kr. og 2241 mio. kr. i andet kvartal sidste år.

BRANDSKADER SLÅR HÅRDT

Det forsikringstekniske resultat af skadesforsikring landede under forventning, da det blev 325 mio. kr. i kvartalet. Der var ventet 401 mio. kr. af analytikerne og 497 mio. kr. i samme kvartal året før.

- Faldet i forsikringsteknisk resultat skyldes især, at brandskader lå på et usædvanlig lavt niveau i andet kvartal sidste år, mens brandskader lå på et usædvanlig højt niveau i andet kvartal i år, forklarer Topdanmark i regnskabet.

Det forsikringstekniske nøgletal combined ratio (inklusive afløbsgevinster), der sætter erstatningsudgifterne i forhold til præmieindtægterne (jo lavere CR jo bedre, red.), landede i kvartalet på 85,9, mens der var ventet 82,4, og der blev nået 77,8 i samme periode sidste år inklusive afløbsgevinster. Eksklusive afløb kom CR ind på 89,0, mens der var ventet 85,9 mod 81,6.

Afløbsgevinster er kapital reserveret til tidligere skader, som så efterfølgende ikke har vist sig at blive så dyre som oprindeligt ventet.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen