Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Tidligere formand for pas-leverandør afviser ulovligheder

Tvivlsomme prisaftaler har gjort pas og kørekort dyrere
Foto:

Scan-Tech Sikkerhedssystemer anklages i en foreløbig rapport fra Konkurrencestyrelsen for at koordinere priser og dele kunder i mellem sig. Men tidligere bestyrelsesformand afviser ulovligheder.

Aftalerne mellem de danske fotohandlere og kommunernes største leverandør af pasløsninger, Scan-Tech, er på den rigtige side af loven.

Det mener i hvert fald den forhenværende bestyrelsesformand for den ene af de to selskaber i Scan-Tech-koncernen, Scan-Tech Sikkerhedssystemer, Andreas Christensen.

Han er til dagligt partner i advokatselskabet Horten og har altså i flere år haft nært kendskab til forretningsmetoderne hos pasleverandøren.

»Jeg mener faktisk ikke, der er nogle problemer med aftalerne for Scan-tech Sikkerhedssystemer. Der er efter min mening ikke noget juridisk at komme efter for Konkurrencestyrelsen,« siger han.

dd

Berlingske kan i dag fortælle, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i et foreløbigt udkast til en rapport vurderer, at Scan-Tech sammen med fotohandlernes brancheforening DAFO har indgået ulovlige aftaler om vejledende priser og deling af kunderne. Aftalerne har formentlig betydet for høje priser på pas- og kørekortfotos.

Scan-Tech Sikkerhedssystemer valgte ifølge Andreas Christensen at opsige aftalerne, da Konkurrencestyrelsen i 2012 begyndte at undersøge de høje priser på pasfotos:

»Da der kom opmærksomhed på det fra styrelsens side, var min reaktion, at der skulle styr på det i en fart, for der måtte ikke være mistanke om, at der var noget som helst forkert i virksomheden. Derfor blev aftalerne opsagt på vores initiativ.«

Men hvorfor skulle der ryddes op, hvis der ikke var nogle problemer med aftalerne?

»Hvis du handlede med det offentlige, og en myndighed kom og sagde, at der var nogle problematiske aftaler i din forretning, så ville du da også opsige aftalerne.«

pasfoto

Ikke nødvendigvis hvis jeg mente, at alt var ok?

»Sådan gør jeg, for jeg gider ikke sådanne diskussioner. Bare det at der kommer sådan et fokus, er ikke godt for en virksomhed,« siger Andreas Christensen.

Han forlod posten som bestyrelsesformand for Scan-Tech Sikkerhedssystemer 5. april i år - kun to uger efter, at Konkurrencestyrelsens rapport, den såkaldte klagepunktsmeddelelse, blev sendt til sagens parter. Afskeden skyldtes dog, ifølge Andreas Christensen, at virksomheden ønskede at spare penge på bestyrelseshonorarerne og derfor nedlagde bestyrelsen.

Scan-Tech-navnet dækker over to nært beslægtede selskaber, Scan-Tech IT og Scan-Tech Sikkerhedssystemer. Scan-Tech IT er i dag under tvangsopløsning pga. uenigheder i den tidligere ejerkreds, mens Scan-Tech Sikkerhedssystemer fortsat leverer pasløsninger til størstedelen af kommunerne - herunder København, Esbjerg, Lyngby-Taarbæk og Rudersdal.

Ifølge Konkurrencestyrelsen fremgår det dog af sagens materiale, at begge selskaber spillede en aktiv rolle i indgåelsen af og korrespondancerne omkring aftalerne. Desuden er der stort personsammenfald i ledelsen og ejerkredsen af de to selskaber, hvorfor styrelsen retter kritikken mod begge selskaber.

Men det er ikke rimeligt, mener Andreas Christensen:

»Det er simpelthen faktuelt forkert, når Konkurrencestyrelsen betragter selskaberne under ét, der er tale om to forskellige selskaber med forskellige ledelser og ejerskaber, herunder hvad kontrol angår.«

Af samme årsag vil han ikke kommentere Konkurrencestyrelsens kritik nærmere:

»Da aftalerne som udgangspunkt er indgået af Scan-Tech IT, kan jeg ikke udtale mig om baggrunden for dem,« siger han.

Klagepunktsmeddelelsen er Konkurrencestyrelsens udkast til en indstilling til Konkurrencerådet, der skal træffe den endelige afgørelse i sagen. Meddelelsen er nu sendt i høring hos sagens parter.

Parternes adfærd »har sandsynligvis bevirket, at fotos til udstedelse af pas, kørekort m.v., er blevet dyrere, og i sidste ende er det borgerne, der betaler de højere priser,« lyder Konkurrencestyrelsens foreløbige konklusion.

Ifølge styrelsen har parterne blandt andet koordineret vejledende priser og aftalt at dele kunder imellem sig »i strid med konkurrenceloven.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen