Berlingske Business
17:42

Swarovski-arving: »Jeg måtte arbejde fem gange så hårdt og være fem gange så god«

19BUSNADJASWAROVSKI-104039.jpg
Foto: Richard Goldschmidt

Nadja Swarowski sidder helt i toppen af sin families stolte smykkefirma, men som kvinde har hun undervejs måtte bevise sig selv igen og igen. Og igen.

Swarovski-krystaller behøver næppe nogen præsentation. De har smøget sig om Marilyn Monroes yndige former og glitret på Michael Jacksons enlige handske. De har beklædt alt fra lysekroner til schweizerure og optrådt som små glasfigurer.

Grundlæggeren Daniel Swarovski yndede at sige, at hans krystaller skulle få en kvinde til at føle det, som bar hun diamanter – uden at betale diamantpriser.

Og diamanter er som bekendt en kvindes bedste ven. Men da tipoldebarnet Nadja Swarowski trådte ind i familiefirmaet, måtte hun konstatere, at 90 pct. af de ansatte var mænd. Det var i 1995, præcis 100 år efter, at Daniel Swarovskis krystalfabrik blev grundlagt i tyrolerbyen Wattens.

Spol andre to årtier frem til 2016, og Nadja Swarowski er stadig ene kvinde blandt de fem medlemmer af femte generation, der nu sidder i Swarovskis øverste ledelse.

Pandora glimter næstmest blandt store europæiske aktier i 2014

Men den elegante 46-årige østriger har haft en gennemslagskraft, som rækker langt ud over at være Swarovskis måske mest synlige frontfigur. Det er ikke mindst hendes fortjeneste, at Swarovski i dag er kendt for meget andet end de krystalfigurer, som firmaet ­begyndte at fokusere på i 1970erne, og som udgjorde hovedparten af forretningen, da hun kom til i 1995.

Det har hun gjort ved at genskabe Swarovskis oprindelige tilknytning til modeverdenen, der ellers stort set var forsvundet, og opdyrke samarbejde med designere, kunstnere, arkitekter og filmverdenen. I dag er det smykker, der udgør hovedforretningen.

Det var dog en i starten skeptisk mode­verden, der så mere dyrefigurer og bling end brand i Swarovski. Der skete først noget, da Nadja Swarovski fik et samarbejde med britisk modes nu afdøde enfant terrible, Alexander McQueen.

»Alle ventede bare på, at jeg snublede. Jeg måtte arbejde fem gange så hårdt og være fem gange så god,« har hun udtalt.

Den udtalelse var formentlig også rettet mod dele af Swarovski-familien, som har ry for at strides indbyrdes blandt de tre forskellige ­grene af familien, der stadig ejer firmaet. Nadja ­Swarovski har til tider haft et hårdt arbejde med at overtale familien. Så sent som i 2005 udtalte hun, at hun følte sig »ignoreret«. Først i 2011 trådte hun formelt ind i direktionen.

US-SOTHEBY'S-TO-AUCTION-OFF-LARGEST-DIAMOND-DISCOVERED-IN-100-YE

Officielt har Swarovski ingen CEO, og alle ledelsesbeslutninger træffes kollektivt. Sådan forbliver det måske, udtalte hun sidste år.

»Ingen er bossen. Hvis der er konsensus i ledelsen, rykker vi. Hvis ikke, gør vi ikke. Bør vi have en topchef? Det kan vi ikke blive enige om.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen