Berlingske Business

Siemens Gamesa/CEO: Ordreindtag på landmøller var ekstraordinært høj

VESTAS WIND-RESULTS/
Foto:

En ordreindgang på landmøller hos Siemens Gamesa på 2464 megawatt i de tre måneder frem til udgangen af marts skal ses som et "ekstraordinært" højt tal ifølge selskabets administrerende direktør, Markus Tacke.

For Siemens Gamesa var der tale om den højeste ordreoptagelse i et kvartal nogensinde, og selskabet gav på det område klart baghjul i kvartet til Vestas, som fik kontrakter hjem på 1629 megawatt i perioden.

TRE PÅ STRIBE

Niveauet fik på den efterfølgende telekonference efter fredagens regnskab fra selskabet en analytiker til at spørge ind til, om det var niveauet fremover eller om der var tale om en ekstraordinær høj ordreindgang, som efterfølgende ville falde tilbage til det normale niveau på mellem 1,5 og 2 gigawatt.

I de to foregående kvartaler har ordreindgangen dog også ligget over 2 gigawatt.

- Der er helt klart sæsonmæssig volatilitet i ordreindgangen. Du har nu set tre kvartaler på over 2 gigawatt, og nu har vi i andet kvartal en særlig god ordreindgang, indledte Markus Tacke sit svar.

Han forklarede herefter, at selskabet ikke tager ordrer for enhver pris, da der også er hensynet til bundlinjen.

- Vi foretager en god balancering mellem ordrevolumen og ordrekvalitet. Jeg ville se ordreindgangen på landmøller som ekstraordinær høj i andet kvartal, men det, at vi har ligget over 2 gigawatt i tre kvartaler i træk, kan være en rimelig indikation af, hvor vi kunne ligge fremadrettet, sagde Markus Tacke.

VESTAS IKKE BEKYMRET

Hos Vestas virkede administrerende direktør Anders Runevad ikke synderligt bekymret over at være overgået af Siemens Gamesa på ordrer, da Ritzau Finans spurte ind til det efter selskabernes regnskaber fredag.

Han henviste til, at ordrerne falder ujævnt kvartalerne imellem.

- Ordrer vil af natur komme ujævnt mellem kvartalerne. Hvis jeg ser på vores position og på markedet generelt, med de volumener, der ligger for potentielle ordrer fremadrettet, så ser jeg et meget favorabelt marked. Jeg er ikke så bekymret i forhold til vurdering af ordreindgangen kvartal til kvartal, sagde Anders Runevad.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen