Berlingske Business
16:57Tyske bilkæmper under nyt angreb

Prisregn over dansk detailhandel

Lego lever ikke op til sidste års voldsomme vækst
Foto:

Med Lego som modtager af dansk detailhandels fornemste pris og en stribe andre priser, var aktører fra hele den danske detailbranche samlet til fest torsdag.

Konkurrencen er stenhård. En bølge af udenlandske aktører vælter ind over grænserne på discountmarkedet. Danskerne bruger for få penge på forbrug.
Der er med andre ord masser af udfordringer, hvis man er aktør i dansk detail - hvad enten man driver butikker, rene webshops eller er leverandør.


Men torsdag var det ikke udfordringerne, men i stedet en fejring af dem der faktisk har knækket koden, og vundet vejen ind til kundernes hjerter, som blev kåret ved den store årlige detailprisuddeling, som brancheforeningen Detail Forum står bag.

Pix-LegoUK


Kulminationen på aftenen var kåringen af Lego, som modtog dansk details fornemste pris, MMM-prisen, som gives en gang om året til en person eller en virksomhed, der på særlig vis har haft betydning for detailhandelen i Danmark.

Blandt de tidligere vindere er Coop, Tiger-stifter Lennart Lajboshitz, Lars Larsen og Herman Salling. Lego vandt prisen foran de to mednominerede Søstrene Grene og Lidl.
Lego fik prisen på grund af den enestående udvikling virksomheden har været igennem i løbet af de sidste 15 år.


Som virksomhed leverer Lego forrygende økonomiske resultater og som driver i detailhandelen er Lego-produkterne afgørende for mange butikker.
MMM-prisen var dog langtfra den eneste pris, som blev uddelt ved priskåringen.


Morten Strunge - den kendte iværksætter - modtog Retail Entrepreneurship Prisen, en pris som gives til aktører, som tænker nyt og er i stand til at skabe forretning ud af gode idéer.
Strunges særlige evne til at tænke ud af boksen, f.eks. med Mofibo og mobilselskabet Onfone havde overbevist dommerpanelet om, at han skulle vinde foran de to øvrige nominerede, elektronikkæden Power og madspildapp’en, Too Good to Go.

Podcast_StianOlesen


Berlingske Business var også en del af fejringen og står således bag uddelingen af Berlingskes Detailhandelspris. Prisen går til en virksomhed som har skabt en detailrettet kampagne, som har formået at brænde igennem, skabe loyale kunder og været med til at sætte en virksomhed på landkortet.
I år vandt Stark prisen, ikke mindst baseret på resultaterne af ’Det skal bygges væk-kampagnen’, der har øget kendskabsgraden til Stark voldsomt. De øvrige nominerede i kategorien var Spar og Hennes & Mouritz.

Søren P. Olesen


Årets detailkåring bød på to helt nye priser - Årets kundeopleveser og Årets Omnichannel.
I en tid, hvor kunderne bliver stadig mere troløse, giver det god mening, at sætte ekstra fokus på, hvilke detailaktører, som formåer at sætte kunderne i centrum. Bedst til det - og altså vinder af Årets Kundeoplevelse blev Nespresse, som er kendt for deres kaffekapsler, deres forretninger og som blev berømmet for fremragende service og nytænkning overfor kunderne. De øvrige nominerede i kategorien var 7-eleven og fiskebutikken Hav.dk.

Få 7-eleven-butikker vil sige nej til natteravnes mønter


Vinder af prisen for årets Omnichannel blev Bolia.com, der dygtigt har formået af få deres fysiske og virtuelle butik til at smelte sammen. Nominerede i kategorien var Markberg og Vigo.dk, som er Rema1000’s indkøbsapp.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen