Berlingske Business

Novo Nordisk er verdens bedste sundhedsaktie

Novo
Novo-aktien har haft fart på i 2015. Den danske insulinkæmpe har nu en markedsværdi på 970 mia. kr. Foto:

Med en stigning på over 40 pct. har Novo Nordisks aktie haft et forrygende 2015 indtil videre. Farten har været så høj, at Novo-aktien er den sundhedsaktie i verden, der er steget mest i år.

Novo Nordisk-aktien er buldret af sted i 2015 og er den sundhedsaktie i verden, der er steget mest i år. Målt på markedsværdi er Novo Nordisk nu nummer 44 på en global top 100-liste, som er udarbejdet af Bloomberg og Maj Invest. Det skriver Jyllands-Posten.

»Det er da fantastisk, at vi har et dansk selskab med på listen. Hvis selskabet formår at fortsætte den positive udvikling, anser jeg det ikke som usandsynligt, at det kan kravle længere op ad listen,« siger Erik Bak, chefanalytiker i Maj Invest, til avisen.

hh

Novo-topchef Lars Rebien Sørensen blev for nylig blevet kåret som verdens bedste topchef af magasinet Harvard Business Review. Hæderen til Novos øverste chef blev dog ikke udelukkende uddelt på grund af virksomhedens økonomiske resultater.

larsen

Målt alene på den økonomiske formåen er Lars Rebien Sørensen nemlig »blot« den sjette bedste, men kombineret med et nyt parameter, der måler virksomhederne på resultaterne inden for miljø, social ansvarlighed og styring, ender den 61-årige dansker alligevel helt i toppen af feltet.

På Bloombergs top 100-liste over verdens mest værdifulde selskaber er det generelt virksomheder inden for IT, sundhed og forbrugsvarer, der klarer sig godt.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen