Berlingske Business

Novo-chef pønser på intern spareøvelse

sadasdas
Novo Nordisk CEO Lars Fruergaard Jørgensen. Fotograferet i Royal Arena torsdag den 22 marts 2018. (Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2018) Foto:

Novo Nordisks administrerende direktør, Lars Fruergaard Jørgensen, forbereder spareøvelser internt, der skal afbøde effekten af den amerikanske regerings kommende rabatter.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Novo Nordisk skal, når USA's nyeste budgetlov bliver aktuel, give 70 pct. i rabat til patienter under den offentlige sundhedsordning Medicare Part D. Førhen lød rabatten på 50 pct.

Diabeteskoncernens salg forventes at falde med 1-2 pct. i 2019, hvilket svarer til 2,5 mia. kr, lyder estimater fra analytikere.

Lars Fruergaard Jørgensen vil ikke udtale sig om sin sparetaktik, men siger til Børsen, at der i øjeblikket bliver kigget på Novos omkostninger.

Novo-direktøren forklarer, at omkostningsovervejelser er en naturlig del af budgetlægningen, og at Novo vil afstemme vækstforventninger og se, hvor selskabet skal allokere promoveringsomkostninger, og hvor der er mulighed for at flytte ressourcer væk fra investeringer, der ikke har en positiv dynamik.

- Vi har ikke guidet på indtjeningseffekten, fordi vi stadigvæk er ved at planlægge 2019, så vi kigger på måder, vi kan afbøde det, og du skal forvente, at der kommer tiltag til at afbøde effekten, siger Lars Fruergaard Jørgensen til Børsen.

Novo-topchefen nævner, at der udover interne løsninger også kan være andre måder at afbøde effekten af rabatterne, heriblandt muligheden for at dele omkostningen med andre interessenter, eller appel af rabatten, så det kan blive en lavere procentandel end 70 pct.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen