Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen

Konkurrentens bidske stikpille: »Norwegian er ved at løbe tør for penge!«

oleary
Pressebriefing med Ryanairs direktør, Michael O'Leary på Radisson i København Foto:

Lavprisselskabet Norwegian har gigantiske flybestillinger, som det ikke har penge til at betale for , siger den farverige chef for Ryanair, Michael O’Leary.

Chefen for Ryanair, Michael O’Leary, mener, at Norwegians finansielle situation er så anstrengt, at det ikke kan betale for de enorme flyordrer, selskabet har afgivet, skriver Travel Weekly.

»Norwegian vil løbe tør for kontanter i løbet af fire-fem måneder. De famler rundt i blinde,« siger O’Leary ifølge netsitet.

Chefen for det irske lavprisselskab mener, det er en offentlig hemmelighed i flybranchen, at både Norwegian og konkurrenten Monarch døjer med den finansielle situation.

»Det er ikke sikkert, selskaberne overlever vinteren,« fastslår han.

Norwegians pressekontor har dog afkræftet påststandene med en kommentar om, at »de ikke har rod i virkeligheden.«

»Norwegian har tjent penge de seneste ti år og har en stærk likviditet. Desuden ejer selskabet en betydelig del af Bank Norwegian med en markedsværdi på over 13,6 milliarder danske kroner,« hedder det fra Norwegian.

Det norske selskab siger videre, at det ikke ønsker at kommentere sagen yderligere og henviser til kommentarerne fra det britiske pressekontor.

Samarbejde med Norwegian

Det kom ikke som nogen overraskelse, da Ryanair i juli bekræftede, at man arbejdede på at indgå en såkaldt feeder-aftale med Norwegian. Aftalen vil betyde, at de rejsende på Ryanairs omfattende netværk i Europa kan fragtes videre på Norwegians stadigt voksende langdistancenetværk.

Under fredagens pressemøde kom sagen igen frem i lyset.

»Vi taler fremdeles med Norwegian om en aftale, men jeg er ikke sikker på, at de fortsat flyver om tolv måneder,« konstaterede O’Leary.

Svagt resultat

Da Norwegian i juli præsenterede sit andet kvartalsresultat, blev det af analytikerne betegnet som skuffende, svagt og rodet.
Kort tid efter talte E24 med analytiker i Norne Securities, Karl-Johan Molnes, som gik til angreb på Norwegians strategi og mente, at Norwegians forretningsmodel ikke fungerede optimalt.


Norwegian var ikke særligt imponeret over kommentaren og mente, at der er lige så mange meninger om Norwegian, som der er destinationer i rutenetværket.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen