Berlingske Business
17:42

Mærsk indgår i nyt samarbejde

MAERSK-RESULTS/
MV Maersk Mc-Kinney Moller, the world's biggest container ship, arrives at the harbour of Rotterdam in this August 16, 2013 file photo. Danish shipping and oil group A.P. Moller-Maersk reported a fourth-quarter net loss of $2.5 billion on February 10, 2016 after booking impairments of $2.6 billion on its oil assets. REUTERS/Michael Kooren/Files Foto:

Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC) og Hyundai Merchant Marine (HMM) indgår nyt strategisk samarbejde.

Den såkaldte 2M-alliance mellem Maerks Line og Mediterranean Shipping Company (MSC) indgår et nyt strategisk samarbejde med sydkoreanske Hyundai Merchant Marine (HMM) om havnepladser.

Det oplyser Maersk Line.

NIGERIA-TRANSPORT-PORT

Helt konkret giver det nye samarbejde rederierne mulighed for indbyrdes at bytte og købe såkaldte slots, der er den tid, der er afsat til rederierne i en bestemt havn.

Det har allerede været tilfældet for 2M-alliancen, men den bliver nu udvidet med det sydkoreanske selskab.

Billede

Overtager en række fartøjer

Aftalen byder desuden også på, at Maersk Line og MSC overtager en række fartøjer, som har været en del af HMMs flåde.

Aftalen mellem de tre rederier ligger udenfor 2M-aftalen mellem Maersk Line og MSC, men vil åbne op for, at HMM kan benytte sig af 2M-netværket, oplyser Maersk Line.

FRANCE-CHINA-TRADE-WOOD-FILES

For Maersk Line vil det nye samarbejde byde på nye muligheder ikke mindst i Stillehavet. Det siger driftsdirektør i Maersk Line, Søren Toft i forbindelse med annonceringen af samarbejdet.

»Vi er glade for at træde ind i et strategisk samarbejde med HMM, der er Koreas førende containerrederi. Samarbejdet vil give os mulighed for styrke 2M-netværket og vores tilstedeværelse på det vigtige Stillehavsmarked,« siger Søren Toft.

NIPPON YUSEN-LOSS/

Aftalen mellem de tre rederier skal træde i kraft primo april 2017 og er i første omgang bestemt til at vare tre år med mulighed for forlængelse.

Maersk afviste opkøb

Maersk Line, MSC og HMM annoncerede i juni, at de var i dialog om en udvidelse af 2M-alliancen med det koreanske rederi, der modsat et andet sydkoreansk selskab, Hanjin Shipping, har fået tilsagn om massiv offentlig støtte for at overleve, mens Hanjin Shipping måtte gå i betalingsstandsning den 31. august, skriver Shippingwatch.dk

FILE CHINA ECONOMY MOLLER-MAERSK

En af de to vigtigste forudsætninger for den koreanske regerings deltagelse i en økonomisk redningsplan af Hyundai har ellers været, at rederiet skal indgå i en af de store container-alliancer.

Nu må HMM imidlertid tage sig til takke med et strategisk samarbejde med Maersk Line og MSC i stedet for et traditionelt alliance-samarbejde.

FILE GERMANY ECONOMY SHIPPING

Tidligere i år beskrev Berlingske Business, at Maersk Line afviste at ville opkøbe de to Sydkoreanske konkurrenter, Hyundai Merchant Marine og Hanjin Shipping.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen