Berlingske Business

LO- og FTF-delegerede skal stemme om sammenlægning

Løntjek kampagne
Bente Sorgenfrey og Lizette Risgaard - formændene for hhv. FTF og LO. Foto:

13. april i Odense skal LO og FTF tage stilling til, om de to hovedorganisationer skal slås sammen.

13. april kan blive en historisk dag for den danske fagbevægelse.

Den dag skal delegerede for de to hovedorganisationer LO og FTF tage stilling til en eventuel sammenlægning på to separate kongresser i Odense.

Bestyrelserne for LO og FTF har fredag vedtaget at udskrive de ekstraordinære kongresser, hvor man tager endeligt stilling til de fusionsplaner, man har arbejdet med igennem længere tid.

Forslaget kræver dog et ja fra to tredjedele af de delegerede på hver af de to kongresser for at blive til virkelighed.

Og selv om hovedbestyrelsen i LO altså har sendt forslaget videre, er medlemsorganisationerne splittede i spørgsmålet.

Mandag - Barsel for mænd

3F er den største enkeltorganisation under LO-paraplyen, og her anbefaler hovedbestyrelsen et nej til sammenlægningen, ligesom Malerforbundet og Blik- og Rørforbundet gør det.

Tilsvarende er der hos FTF tilsyneladende bred opbakning, men også modstand fra blandt andet Farmakonomforeningen og Konstruktørforeningen.

En styregruppe har i to år forberedt sammenlægningen, der efter planen skal munde ud i en ny hovedorganisation med virkning fra 1. januar næste år.

»Forbundene og hovedbestyrelsen i LO har haft en god debat om grundlaget for en ny hovedorganisation.«

»Jeg synes, vi er nået frem til et stærkt grundlag for at beslutte, om vi skal etablere en ny hovedorganisation for lønmodtagerne i Danmark,« siger LO's formand, Lizette Risgaard, i en pressemeddelelse.

senior

Hendes kollega i FTF, Bente Sorgenfrey, er en varm fortaler for en sammenlægning.

»Det er en historisk mulighed for fagbevægelsen. Lønmodtagerne i Danmark kan få en meget stærk stemme - med en solidarisk vision og en handlekraftig organisation,« siger Sorgenfrey i en pressemeddelelse.

De to organisationer repræsenterer tilsammen 1,5 millioner lønmodtagere.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen