Berlingske Business

Lidl forbyder køb af energidrikke for børn under 16 år

FILE PHOTO: A company logo is
Lidl indfører aldersgrænsen fra 30. september 2018. Leonhard Foeger/arkiv/Reuters

Lidl sætter en aldersgrænse på 16 år ved køb af energidrik som den første dagligvarekæde i Danmark.

København. Fra 30. september 2018 er det slut med at købe energidrik i dagligvarekæden Lidl, hvis du er under 16 år gammel.

Lidl har oplevet en stigning i salget af energidrik, og med blandt andet Hjerteforeningens bekymringer om den koffeinholdige drik, tager Lidl konsekvensen.

Det oplyser Dirk Fust, administrerende direktør for Lidl, i en pressemeddelelse.

- Vi har valgt at lytte til vores kunder og eksperterne på områdets stigende bekymring omkring indtagelse af energidrikke blandt børn og unge.

- Derfor har vi taget denne beslutning, som er helt i tråd med vores andre initiativer indenfor børne- og ungeområdet, som vi gennem længere tid har deltaget i, i samarbejde med de andre kæder fra detailbranchen, siger han.

Ifølge tal fra Bryggeriforeningen er salget af alle slags energidrikke steget med 41 procent fra 2016 til 2017.

Fremover skal man som kunde i Lidl fremvise gyldigt billed-id for at købe energidrikke med højt indhold af sukker og mere end 150 milligram koffein per liter.

Hjerteforeningen har tidligere været positivt stemt over for et forbud af energidrik, så Lidls kommende aldersgrænse vækker glæde hos foreningen.

- Det er en meget bekymrende udvikling, fordi vi ved, at store mængder koffein kan have en skadelig virkning på unge.

- Det er derfor meget positivt, at Lidl sætter en aldersgrænse på netop energidrikke, som bliver mere og mere udbredte blandt børn og unge under 16 år, siger Natasha Selberg, ernæringsfaglig konsulent for Hjerteforeningen.

DTU Fødevareinstituttet er også bekymret over indtaget af energidrikke.

Instituttet anbefaler, at børn og unge begrænser deres daglige koffeinindtag til 2,5 milligram per kilogram, de vejer, og helt holder sig fra energidrikke med meget koffein.

- Hertil vil vi gerne bakke op om anbefalingerne fra DTU Fødevareinstituttet og Hjerteforeningen, og det er derfor en helt naturlig udvikling for os, at vi også ser på, hvem der har adgang til produkter såsom energidrikke, siger Mikko Forsström, indkøbsdirektør for Lidl.

Lidl er den første dagligvarekæde i Danmark til at indføre en aldersgrænse i forbindelse med køb af energidrikke.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen