Berlingske Business

Lego-familie er klar til flere investeringer

Kronprinsparret tilstede ved åbning af nyt LEGO oplevelseshus
(Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix 2017) Foto:

Kirk Kapital vil gerne investere i gode virksomheder. Men virksomhederne er svære at finde, og priserne er steget. Der er en risiko forbundet med investeringerne, mener Kim Gulstad, som er administrerende direktør i Kirk Kapital.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Kirk Kapital er et familiejet investeringsselskab, som er ejet af Lego-familien Kirk Johansen. Selskabet vil ifølge Kim Gulstad rydde op i pengetankens investeringer samt genplacere penge i markedet.

»Når jeg ser, hvad der betales for virksomheder - herunder cykliske - prissættes de meget højt i dag. Så vidt vi kan se, er det priser på pæne tocifrede multipler af driftsresultatet. Det er højt - især for en virksomhed, der har nydt godt af et opsving, som måske er ved langsomt at klinge af. Om det er gode investeringer, ved vi jo først om tre-fem år,« siger Kim Gulstad til Jyllands-Posten Erhverv.

I samråd med bestyrelsen har Kim Gulstad skåret investeringsstrategien skarpere til efter længere tids undersøgelse af selskabets hidtidige strategi og investeringer.

»Det, der har ændret sig, siden jeg kom til, er, at jeg fik opbakning af aktionærkredsen til en lidt speciel investeringsstrategi med en relativt stor allokering til de her strategiske investeringer. Andelen er dynamisk, men som tommelfingerregel har vi nogenlunde lige meget investeret i de finansielle og de strategiske investeringer,« siger Kim Gulstad til Jyllands-Posten Erhverv.

I øjeblikket har Kirk Kapital cirka 50 pct. af formuen placeret i virksomheder, hvor selskabet har en minoritetsandel.

Kim Gulstad håber, at selskabet over tid kan komme op på 10-15 investeringer, men understreger samtidig, at der ikke er travlt.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen