Berlingske Business

Kapitalfond hyrer storbank: Vil sælge Flying Tiger for seks milliarder kr.

BM
Foto:

Den svenske kapitalfond EQT har hyret Morgan Stanley til at finde købere til detailkæden Flying Tiger, skriver Bloomberg.

Nye ejere kan være på vej ind i tingel-tangel-kæden Flying Tiger, der ejes af kapitalfonden EQT. Kapitalfonden har ansat storbanken Morgan Stanley til at stå for en salgsproces eller en børsnotering. Det skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Som Berlingske Business skrev for 14 dage siden har EQT opmuntret af forbedrede resultater i Flying Tiger forhandlet med flere banker om at stå for en salgsproces. Det er ifølge Bloomberg altså nu i første omgang endt med at være Morgan Stanley. Senere kan flere andre banker komme med på opgaven.

BM

Ifølge Bloomberg, som citerer unavngivne kilder, ventes værdien af Flying Tiger sat til omkring en milliard dollar (seks mia. kr.), hvis EQT vælger at sælge virksomheden i denne omgang.

Det vil i givet fald give et pænt afkast til EQT og stifteren Lennart Lajboschitz, der stadig ejer næsten 30 procent af aktierne i Zebra, som er selskabet bag Flying Tiger-kæden. Da EQT købte 70 procent af aktierne af i 2013 betalte de Lajboischitz og hans familie i omegnen af 1,5 milliarder kr. Det svarer til en værdi af hele virksomheden dengang på 2,1 milliarder kr. Et salg af hele virksomheden til omkring seks milliarder kroner vil altså sende omkring to milliarder kr. yderligere i retning af Lennart Lajboschitz og hans familie.

Det var tirsdag ikke muligt at få en kommentar fra Morten Hummelmose, der er EQTs ansvarlige for investeringen i Tiger og sidder med i virksomhedens bestyrelse. For 14 dage siden sagde han om ejerskabet af Flying Tiger:

»Alle exitmuligheder er stadig til stede, det gælder også børsplanerne. Alle muligheder er åbne, og vi er tilfredse med udviklingen,« sagde Hummelmose til Berlingske i den forbindelse.

EQT fyrede sidste år direktøren Xavier Vidal, der havde trukket kæden i forkert retning i forhold til målgruppen. Priserne var blevet for høje, sortimentet for uskarpt og magien i Tiger-kæden var forsvundet, og indtjeningen i hele virksomheden var under pres. Ind kom i stedet den tidligere Føtex- og Berlingske-topchef Mette Maix, som satte sig ind i virksomheden i sommeren sidste år. Sammen med Carsten Fensholt som ny finansdirektør var hendes opgave at rette op på kæden. Siden er utallige af Vidals påfund og ansættelser rullet tilbage for at finde ind til Tiger-kernen igen.

»Vi er inde i en positiv udvikling nu. 2016 var et rigtigt dårligt år, men vi har en bedre udvikling, efter at Mette Maix er kommet til. Hun har sat gang i rigtigt mange ting og fornyet meget af ledelsesteamet, og hun arbejder rigtigt godt sammen med Lennart (Lajboschitz, red.), som er vigtigt. Hun har vist, at hun virkelig forstår konceptet og har fundet tilbage til det egentlige Tiger-brand,« sagde Vagn Sørensen, bestyrelsesformand i Zebra, for 14 dage siden til Berlingske.

31BUSPix1-Lennart-Lajboschi.jpg

Han erkender, at der var brug for en slags genfødsel af Tiger efter Vidal.

»Vi gled en smule væk fra vores koncept, og vi skulle tilbage på sporet. Det er vi kommet imponerende hurtigt, efter at Mette Maix er kommet til. Det er blevet Mettes opgave at finde tilbage til konceptet, ind til kernen og virksomhedens DNA og få det spredt ud i virksomheden,« sagde bestyrelsesformanden.

Flying Tiger omsætter årligt for over 4,3 mia. kroner og tæller i dag over 750 butikker i 30 lande verden over.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen