Berlingske Business
17:42

Hov, hvad skete der dér? Skal B&O nu til at give overskud?

henrikclausen
Bang olufsens topchef Henrik Clausen. Foto: Lasse Bech Martinussen

Overraskende fremgang til elektronikklenodiet Bang & Olufsen, der i andet kvartal faktisk tjente penge på bundlinjen, hvilket er lidt af et særsyn i den hårdt prøvede virksomhed. Men selv om bedringen er hårdt tiltrængt tøver den nye topchef Henrik Clausen med at juble.

Hov? Et Bang & Olufsen, der kan tjene penge? Det lyder næsten for godt til at være sandt. Men ikke desto mindre: Års ørkenvandring og skuffelse på skuffelse er pludselig afløst af vækst i både omsætning, indtjening og frie pengestrømme.

Måske er det dog for tidligt at konkludere. For det er kun i andet kvartal, at der er vækst. Her øges den samlede omsætning knap 20 pct. til 867 mio. kr. og der er plus på bundlinjen på 23 mio. kr. Men kigger man på virksomhedens første halvår, er der godt nok vækst på toplinjen, men der er stadig minus på bunden på 44 mio. kr.

Billede

Aktiemarkedet ser positivt på halvårsregnskabet og ved 14.30-tiden ligger aktien til en stigning på over 9 pct.

Den nye topchef Henrik Clausen, der kom til virksomheden i sommeren sidste år, har af sin formand Ole Andersen fået til opgave at forbedre indtjeningsevnen. I første omgang så virksomheden overhovedet tjener penge.

»Vi er godt tilfredse med andet kvartal, fordi vi har leveret det, vi lovede. Det er rart at levere en vækst på næsten 20 pct. og flytte lønsomheden et godt skridt i den rigtige retning, så det er fint. Det er sagt med den ydmyghed, at det kun er et skridt på vejen i en rejse, der slet ikke er færdig,« siger Henrik Clausen.

15BUSHenrik-Clausen-CEO-B#2.jpg

Med til at forklare fremgangen er dog også, at elektronikvirksomheden endelig fik en stribe nye tv på markedet, som har været forsinket. Det gælder bl.a. det nye og »billige« Horizon-tv, hvor billigste variant koster lige under 25.000 kr., ligesom der er kommet nye generationer af Beovision- og Avant-serien på markedet. Den forsinkede lancering betyder, at der har været en opsparet pukkel af efterspørgsel, som ikke er naturlig for Bang & Olufsen.

»Der er vækst i Bang & OLufsen-mærket på 23 pct. i andet kvartal, men det er jo ikke normal runrate. I første kvartal var der negativ vækst. Så lægger man det sammen så er der samlet for første halvår en vækst på 5 pct. Vi har fået nye Bang Og Olufsen-produkter på banen, som vi har gået og ventet på som hjælper os frem. Det er længe siden vi har haft så stærk en bølge af lanceringer fra Bang & Olufsen og det betyder at vi har fået mere moment i den del af forretningen,« siger Henrik Clausen.

Kineser ejer nu over en femtedel af Bang & Olufsen 91-årige Ban

Sammen med halvårsregnskabet, som Bang & Olufsen offentliggjorde fredag, præciserer topledelsen i Struer-virksomheden også forventningerne til hele året.

Nu oplyser ledelsen, at den forventer 10-15 pct. vækst i omsætningn for hele året på den samlede virksomhed. For B&O Play-mærket, der er de bliggere produkter såsom høretelefoner, hed det tidligere, at virksomheden ventede tocifrede vækstrater. Nu konkretiseres det, så vækstforventningerne lyder på 25-30 pct. for regnskabsåret 2016/17. For Bang & Olufsen-mærket lyder forventningen nu »moderat vækst«, som kan lyde beskedent men som vidner om spirende selvtillid i den dyre del af Bang & Olufsen, som de seneste mange kvartaler er gået tilbage.

B&O Play

»Det er godt at vi kan vokse, men der er masser af hårdt arbejde endnu, så det er ikke sådan at vi render rundt med armene over hovedet,« siger Henrik Clausen.

Men med den bedring skal man så tro på et Bang & Olufsen, der kan snige sig op på rent faktisk at tjene penge når året er omme?

»Det siger vi ikke noget om endnu. Vi kigger frem mod 2018, hvor vi skal have forbedret lønsomheden markant og vi skal præstere vækst. Det er det, vi har lovet. Et kvartal alene kommer ikke til at gøre forskellen. Det er et skridt i den rigtige retning, men vi skal arbejde hårdt for at kunne levere holdbar fremgang,« siger Henrik Clausen.

11MAGBO-Samling-154234.jpg

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen