Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Heinz vil sluge konkurrent i giganthandel

UNILEVER-M-A/KRAFT
Kraft Heinzhar har lanceret et historisk stort bud på konkurrenten Unilever. Foto:

Trods et bud på næsten 1.000 milliarder danske kroner har Unilever, firmaet bag kendte brands som Knorr og Dove, afvist at lade sig opkøbe af konkurrenten Kraft Heinz. Handlen kan dog stadig blive en af historiens dyreste.

Under det ene firmas paraply står mærker som Heinz Ketchup, Gevalia og Tassimo og sågar færdigretter fra restaurantkæden TGI Fridays. Bag det andet firma gemmer sig brands som Ben & Jerry’s, Carte D’Or, Knorr, Biotex og Dove.

Men nu kan de to være på vej til at blive til en. Firmaet bag førstnævnte brands, amerikanske Kraft Heinz, har lanceret et historisk stort bud på det britisk-hollandske konglomerat Unilever, der råder over den anden perlerække af berømte brands.

Der er bare ét problem for amerikanerne, hvis bud på 143 mia. dollar svarer til cirka 1.000 milliarder danske kroner: Unilever mener, at det er for lidt.

LG

»Unilever afviser forslaget, da det ikke ser nogen fordel, hverken økonomisk eller strategisk, for Unilevers aktionærer. Unilever ser ikke grundlag for nogen yderligere drøftelser,« meddelte firmaet sent fredag aften.

Unilever sagde også, at Kraft Heinz’ bud »grundlæggende undervurderer værdien af Unilever«.

Hvis Unilever havde valgt at takke ja til konkurrentens tilbud, havde det været det tredje dyreste virksomhedskøb i historien. Kun da teleselskabet Vodafone i 1999 betalte cirka 183 mia. dollar for tyske Mannesmann, og da AOL et år senere købte Time Warner for et beløb i omegnen af 165 mia. dollar, er flere penge blevet betalt for, at et firma køber et andet.

Stock Market

Trods den umiddelbare afvisning har Kraft Heinz dog ikke helt lagt idéen ned til Carte D’Or-isen i dybfryseren. Selv om firmaet understreger, at Unilevers bestyrelse ikke skal vide sig sikker på, at der kommer et nyt formelt bud, så fortæller Kraft Heinz dog også, at selskabet fortsat vil undersøge muligheden.

»Skønt Unilever har afvist forslaget, ser vi frem til at arbejde på at nå til enighed om betingelserne for en handel,« udtalte Kraft Heinz’ talsperson, Michael Mullen, til CNN.

BM

Endeligt bud inden 17. marts

Da Unilever er både britisk og hollandsk og bl.a. skal følge den britiske lovgivning på området, har Kraft Heinz nu indtil 17. marts til at afgive et endeligt bud. Senest 14 dage senere skal Unilevers bestyrelse komme med sin anbefaling til aktionærerne om, hvorvidt de skal sælge eller ej. Og senest 7. april skal aktionærerne vende tommelfingeren enten op eller ned til købstilbuddet.

Hvis ikke de deadlines overholdes, må Kraft Heinz ikke komme med andre tilnærmelser over for Unilever inden for seks måneder.

Prisen er dog ikke den eneste udfordring, hvis Kraft Heinz’ flirt med Unilever skal blive til et succesfuldt ægteskab. Sammenstødet mellem kulturen i de to virksomheder kan blive den største hindring, skriver Financial Times i en analyse, der bliver bakket op i New York Times:

»De har radikalt forskellige kulturer. Unilever er det mest transparente og åbne selskab, der findes inden for bæredygtighed,« siger Mindy Lubber, der er leder af den amerikanske organisation Ceres, der arbejder for at fremme en bæredygtig og global økonomi. Det står i skarp kontrast til Kraft Heinz, fortæller hun videre:

»De udgiver ikke engang en bæredygtighedsrapport, hvilket i 2017 er chokerende for en multinational virksomhed.«

15BUSAndelsbolig-174609.jpg

Fusionstrenden breder sig

Uanset om Unilever og Kraft Heinz kan finde fælles fodslag, er det dog sikkert, at tendensen med fusioner og store virksomhedsopkøb bliver stadig mere udtalt.

I årene inden og lige efter finanskrisen i 2008 skete det kun få gange, at store virksomheder slog sig sammen. Men siden 2015 er der gennemført ni fusioner og virksomhedsovertagelser til en værdi af minimum 66 mia. dollar pr. styk.

En af disse er Heinz’ opkøb af netop Kraft i 2015, ligesom den gigantiske ølfusion mellem belgiske Anheuser-Busch InBev og britiske SABMiller er på listen.

Flere, store virksomhedsovertagelser kan dog være på vej. I slutningen af 2016 gættede finansmediet Fortune således på, at bl.a. Netflix kan stå over for at blive købt af Apple, Google eller Disney. Med en markedsværdi på lidt over 61 mia. dollar er der dog langt op til de 143 mia. dollar, Unilever netop har afvist.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen