Berlingske Business

Firmaets mand samlede malerkongens imperium

Hempel har pensioneret sin kendte sømand i logoet, købt en række nye selskaber og spredt sig over hele malingbranchen. Nu står selskabet ved slutningen af sin strategiperiode, og topchef Pierre-Yves Jullien skal snart lancere en ny strategi, der skal konsolidere den hastigt voksende malingproducent.

»Jeg refererer altid til ham som hr. Hempel.«

Pierre-Yves Jullien smiler hen over mødebordet med kaffen og småkagerne, inden han fortsætter i sit franske lune: »Men jeg er jo også en af dem, der faktisk kendte ham.«

Hr. Hempel, som Pierre-Yves Jullien taler om, hed J.C. til fornavn. Grundlæggeren af malingproducenten, der stadig bærer hans navn, og selve personificeringen af selskabet. Hr. Hempel døde i 1986, Pierre-Yves Jullien begyndte i virksomheden 12 år tidligere, og han har været i virksomheden siden. De seneste ti år som direktør.

På de ti år er der sket en del. I 2005 var omsætningen på 650 mio. euro – i dag er den dobbelt så stor. I 2005 havde man knap 3.500 medarbejdere – i dag har man over 5.000. Og alene gennem de seneste fem år har Hempel foretaget fire store virksomhedskøb. Men for ti år siden, da Pierre-Yves Jullien lancerede den første af to tandemstrategier, var det samhørighed snarere end vækst, der var på programmet. Og ikke mindst nytænkning.

»Da hr. Hempel døde, var der en følelse af, at vi bare skulle blive ved med at gøre, som han gjorde, uden at ændre os. Men jeg kendte hr. Hempel, og jeg ved, at han hele tiden ændrede sig,« siger Pierre-Yves Jullien og sætter fingeren på selskabets daværende kulturelle brist.

»Jeg havde en fornemmelse af, at vi på grund af vores historie ikke følte os som en del af verden. Vi var gode til at analysere den, men vi tog ikke konsekvensen af det.«

Analysen fra Pierre-Yves Jullien var dog klar. Først skulle Hempel fungere som en gruppe. Så skulle selskabet være større. Meget større.

Farvel til kongerne

Hempel er født ud af det maritime Danmark. Selskabet blev grundlagt i Svendborg og fik succes som malingleverandør til skibsindustrien – blandt andre til et andet Svendborg-selskab: A.P. Møller - Mærsk.

Pix-Hempel

Havet er ubarmhjertigt, særligt ved skibenes maling, og Hempel har slået sig op på at kunne levere modstandsdygtig maling til skibe. Som den maritime industri altid har været, er Hempel også en international virksomhed, som færdedes hjemmevant både på Fyn og i Fjernøsten. Flaget med Hempel-gruppens logo vajede i alle lande, men under overfladen var der grus i maskineriet.

»Vi indså, at vi havde ordet gruppe i vores navn, men vi agerede ikke som en gruppe. Det første, jeg gjorde, var at sige: »Folkens, det er lige meget, om I bor i Danmark, Tyskland eller Singapore, hvis ikke vi arbejder som en gruppe, så dør vi«.«

Hvad var der i vejen?

»Det centrale problem var – og jeg ved det, fordi jeg var en af dem – at vi havde mange konger og mange kongedømmer. Hvor end kongen var, ville han være den stærkeste. Dermed gik kongedømmerne nogle gange imod interesserne hos imperiet.«

Sådan begyndte de første i rækken af Hempels opkøb – eller snarere udkøb. For i første omgang var det de mange forretningspartnere rundt om i verden, der blev købt ud. Kroatien, Kina, Indonesien, Mellemøsten, Marokko. Men som Hempel konsoliderede sig, blev det mere og mere klart for selskabet, at man var nødt til at se nærmere på den hårdest støbte del af arvesølvet fra J.C. Hempel: Skibsmalingen.

28BUSEsvagt3.jpg

»Marine er fantastisk, og det er vores historie. Det er det hårdeste miljø, du kan finde, så derfor får du naturligt et godt kendskab til vores branche. Men Marine er også en cyklisk branche, så vi besluttede os for, at vi skulle have flere ben at stå på,« siger Pierre-Yves Jullien.

Opkøb på opkøb

Den administrerende direktør i Hempel gjorde i 2010 status over den danske malingkonges styrker og svagheder. Pierre-Yves Jullien kom til den konklusion, at kvaliteten af maling betyder meget, men det gør størrelsen på spanden også. Hempel skulle simpelthen være større og gerne i top ti blandt malingproducenter på verdensplan.

»Vi er i en branche, hvor størrelse betyder noget. Meget har ændret sig på omkostningssiden de senere år. Specielt inden for miljøområdet, hvilket, jeg synes, er godt. Men du kan ikke bygge den samme størrelse fabrikker som tidligere. Nu er du nødt til at have en kritisk masse. Så vi var nødt til at vokse, og det var den vision, der blev til strategien One Hempel – One Ambition,« siger Pierre-Yves Jullien.

Hempel udvider forretningen

Hempel var allerede inde i skibsmaling, og man havde også etableret sig i industrimaling, der blandt andet bruges til vindmøller. Men selskabet begyndte at se på andre områder. Her faldt valget på husmaling, og så måtte tegnebogen op af lommen.

»Kunne vi bare gå ind i husmaling, fordi vi er Hempel? Nej, for kunderne er nogle helt andre. Hvis der er noget, som du ikke er god til, kan du udvikle det selv. Men det ville tage 30 år, så vi besluttede os for at købe. Og vi køber ikke omsætning, vi køber kompetencer,« lyder det fra Hempels topleder.

29BUSDLF-Forside_2.jpg

Fra 2011 til 2014 opkøbte Hempel fire malingproducenter over det meste af verden, heriblandt det hæderkronede britiske selskab Crown Paints. Prisen vil Pierre-Yves Jullien ikke ud med.

»Virksomhederne har været gode investeringer, hvad end vores købspris har været. Det har ikke været billigt, men det har været gode investeringer, og det er det vigtigste.«

Ét skridt fra mål

Ambitionen om at blive nummer ti i verden er dog ikke lykkedes helt. Alt efter hvordan man gør regnestykket op, ligger Hempel på en 11.-12. plads og en smule længere nede, hvis man tager alle malingproducenter med – også dem, der ikke konkurrerer mod Hempel.

Det er ikke noget, der nager Pierre-Yves Jullien. Han indrømmer, at man står et par skridt fra det udmeldte mål, men han ser ikke noget i vejen for at sigte lidt højt. Det står han gerne på mål for, siger han. Desuden mener han, at selskabet nok skal nå målet – en top ti-placering: Måske ikke næste år, men snart.

Til den tid vil Pierre-Yves Jullien ikke længere være en del af Hempel. Den 65-årige franskmand har allerede annonceret, at han senest i marts 2016 vil trække sig fra direktørposten. En af hans sidste opgaver bliver til september at præsentere Hempels nye strategi for bestyrelsen. En strategi, som han, grundet bestyrelsens endnu manglende godkendelse, er formel om. Men konsolidering bliver formentlig et nøgleord:

»Vi ved, at vinden kan blæse imod os. Det gør den nogle gange i dag, men det kunne være meget værre. Hvad jeg gerne vil have, er et selskab, der kan klare al slags vejr. Et selskab, der stadig kan levere vækst, når der er modvind, for det er i dårligt vejr, at man kan gøre den største forskel.«

Exit for sømanden

Med udbredelsen over flere forretningsområder mener Pierre-Yves Jullien, at han er nået langt med at skabe et velsejlende skib – også i høj sø. Men det har krævet ét særligt kendt offer: Hempels logo med sømanden, der maler et skib.

J. Lauritzen

»Skipperen var et stærkt logo, men det definerede ikke selskabet længere. Han havde været med os i 99 år, og som jeg siger, så er det vist pensionsalderen. Selv i Danmark,« siger Pierre-Yves Jullien med et grin.

»I dag fremstiller Hempel meget mere end marine. Hempel er selvfølgelig Hempel, men vi ville gerne sige, at vi er gode til alt – ikke bare marine.«

Og så er vi tilbage ved J.C. Hempel eller hr. Hempel med Pierre-Yves Julliens ord og den forandring, som den franske direktør har ført igennem hos malingproducenten.

»Hr. Hempel sagde: »Unge mand, hvis du tror, at verden vil være den samme efter en krise, så tager du fejl. Men hvis du ved, at verden vil forandre sig, så er du forberedt på, hvad end der kommer«. Jeg siger ikke, at hr. Hempel ville være glad for at se skipperen forsvinde, men jeg siger bare, at han altid var klar til forandringer.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen