Berlingske Business

Erhvervslivets ømfindtlige personsager

Jens Chr.
Erhvervskommentator Jens Chr. Hansen. Foto:

Etik og moral kommer til at fylde mere og mere i danske virksomheder. Allerede nu ser vi flere eksempler på, at der skal drages klare etiske skillelinjer.

Vi har på denne plads tidligere beskæfiget os med erhvervsskandalen i Sverige med den ellers succesfulde SCA-virksomhed som omdrejningspunkt. Sagen handler ikke om hverken top- eller bundlinje i SCA, men derimod om noget så svært håndterligt som etik og moral. En – i danske øjne – forholdsvis lille sag, som dog har udviklet sig så dramatisk, at både formand og direktør er gået eller er blevet gået.

I sidste uge kom så hele to, hvad der skulle have været tilbundsgående undersøgelser af forløbet i SCA-toppen, som handler om alt fra elgjagter til uretmæssigt brug af virksomhedsflyet og andre forhold af mere personlig karakter for den tidligere topledelse i SCA.

PKA

SCA er en koncern med forskellige forretningsben bl.a. inden for skovindustrien og med hygiejneprodukter på hylderne.

De to undersøgelser blev modtaget med megen kritik og er i Sverige blevet kaldt ligegyldige, ikke mindst fordi den ene var foretaget af selskabets eget revisorfirma PwC, og derfor er der lagt op til endnu mere kritik og ballade på generalforsamlingen senere i denne uge i SCA.

Spørgsmålet er så, om denne svenske erhvervsskandale har et videre perspektiv, dels for business i Sverige, men også for dansk erhvervsliv? Det er tvivlsomt, om vi får svenske tilstande i Danmark, men der er samtidig heller ingen tvivl om, at netop etik og moral kommer til at fylde mere og mere, også i Danmark. Det skal topledelserne i danske virksomheder gøre sig klart. Grænserne er ikke krystalklare, og de flytter sig over tid.

Charlotte Mandrup

Vi har set en række tegn på den udvikling også i Danmark. PFAs topchef Henrik Heideby fik kritik, som gik på ham som person og hans habilitet, og senest er PKAs topchef, Peter Damgaard Jensen, kommet i ilden på grund af skirejser betalt af en af PKAs forretningsforbindelser, nemlig den engelske kapitalfond Triton.

Sager som de pågældende selv ikke har drømt om kunne være problemfyldte, men som omverdenen – eller i hvert fald en del af omverdenen – er meget kritisk overfor. Det er udvikling, som især bestyrelserne bør være meget bevidste om. Det er bestyrelsen, der skal fastsætte rammerne.

Det er nu engang svært selv at skulle drage de klare etiske skillelinjer, menneskets grådige natur taget i betragtning, og derfor må pointen være, at virksomhedens bestyrelse meget klarere end i dag bør have et sæt spilleregler for, hvad der er inden for virksomhedens etiske grænser, og hvad der er udenfor.

Pics-PFA

Men ja, personsager er ømfindtlige sager, og det kan derfor være grænseoverskridende for en formand at skulle tage sin direktør i lære om noget så enkelt som personlig integritet. Ikke mindst derfor er det god idé at have faste spilleregler med løbende justeringer.

04BUSEBH-Bank.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen