Berlingske Business

Efter voldsom kritik: Flyselskaber får lov til at beholde landingsbane i København

Københavns lufthavne
Arkivfoto: Foto:

Luftfartsselskaberne i Københavns Lufthavn har fået deres vilje. En tværbane, som tidligere har været i farezonen for at blive fjernet, er nu blevet fredet nogle år endnu. Det vækker glæde hos flyselskaber.

Københavns Lufthavn vil beholde den tværbane, som ellers stod til at blive fjernet. Nyheden kommer efter længere tids diskussioner om konsekvenserne ved at fjerne banen, og Københavns Lufthavns beslutning vækker stor glæde hos luftfartsselskaberne.

Lukningen af tværbanen var planlagt for at gøre plads til udbygningen af terminalområdet, men flere luftfartsselskaber satte sig imod den beslutning, da de mente, at det ville forårsage forsinkelser, som i sidste ende ville blive til regninger til dem.

Planerne om lukningen af tværbanen blev vurderet, som den eneste mulighed for at skabe plads nok til terminaludbygningen, og derfor søgte Københavns Lufthavn om lov hos Trafikstyrelsen til at lukke banen. Det var især de mindre indenrigsselskaber, der var uenige i planerne om fjernelsen, da de er afhængige af lande deres fly på den mindre bane.

Billede

Luftfartsselskabernes bekymring var, at tværbanen er nødvendig for at lande mindre fly, når der er kraftig vind fra sydøst. Valget af at banen skulle lukkes blev truffet på baggrund af en proces, hvor Københavns Lufthavn sorterede i mulighederne for, hvordan byggeriet bedst blev iværksat. Derfor endte beslutningen med, at tværbanen skulle lukkes.

Udsigterne til at banen får lov at blive liggende skaber glæde hos bl.a. Jesper Rungholm, der er administrerende direktør i Danish Air Transport, som til luftfarts-siden Check-In.dk siger:

»Jeg er utroligt glad for, at lufthavnen lytter til sine kunder. Jeg er svært positiv omkring tværbaneplanerne.«

Efter det store pres på Københavns Lufthavn er det nu blevet besluttet at beholde den i en forkortet udgave i 10 til 12 år mere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen