Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Danske virksomheder skal i omdrejninger med julereklamerne

Jul i Tivoli
Foto:

Flere store amerikanske mærker har lanceret reklamer, der i højere grad minder om små film end markedsføring. Danske virksomheder skal i omdrejninger, hvis de vil have en plads i den nye markedsføringsslæde, siger forsker.

Det er sjældent, at forbrugerne ligefrem plager virksomheder om at gøre reklamerne længere. Men det er netop, hvad der skete, da luksustøjmærket Burberry lancerede dette års julereklame.

Artiklen fortsætter under billedet
burb

Reklamen minder nemlig i højere grad om en Hollywood-filmtrailer end en reklamefilm, og det fik internettet til at gå amok. Forbrugerne vil have hele filmen. For selvom »filmtraileren« udelukkende er produceret med reklame in mente, så er der både prominente skuespillere med i traileren såsom Sienna Miller, den har et tydeligt filmplot, og den er klippet på bedste Hollywood-vis.

Burberry er ikke det eneste »brand«, der har kastet sig over en mere utraditionel reklamestil uden prisbaskere og som i højere grad fortæller en historie, mens logo og slogan lader vente på sig.
I flere uger har amerikanerne ventet på, at det sormagasinet John Lewis's sendte deres julereklame ud.

Artiklen fortsætter under billedet
lew

Stormagasinet har nemlig i flere år haft tradition for at lave julereklamer som små film, som forbrugerne helt frivilligt så igen og igen.

Således har John Lewis de seneste julesæsoner haft alt fra en mini tegnefilm til en lille film om en dreng og hans pingvin.

I samme julereklamestil har også det amerikanske supermarked, Sainsbury's, sendt en tegnefilm på gaden:

Det er de helt rette reklameværktøjer, som de amerikanske virksomheder har hevet op af julesækken. For selvom reklamerne hverken lokkerne kunderne til med store prisfald eller vilde tilbud, så appelerer de små film til noget langt mere centralt, mener forkser i marketing ved CBS, Alexander Josiassen.

»Brugt på den rette måde kan de små kortfilm have stort salgspotentiale for virksomhederne,« siger han og tilføjer:

»Tendensen i reklamebranchen går mod, at reklamerne i højere grad spiller på vores følelelser,« siger han og tilføjer, at forskning peger på, at det netop er vigtigere at påvirke forbrugernes følelser end deres tanker, som det er tilfældet, når butikker lokker med prisbaskere.

»Virksomhederne bliver bedre til at vide, hvordan og hvornår det er mest effektivt at spille på forbrugernes følelser. Vi ser stadig mange vildskud på det område,« siger Alexander Josiassen uden at nævne eksempler på dårlige reklamefilm. Netop derfor skal danske virksomheder til at oppe sig, hvis de vil konkurrere med de store internatioanle brands, der tilsyneladende er ved at have fanget konceptet.

»Danske virksomheder skal opnå viden om, hvornår det er fordelagtigt at spille på forbrugernes følelser, og hvordan det udnyttes bedst,« siger Alexander Josiassen. Han anbefaler derfor, at danske virksomheder uddanner nøglepersoner til at varetage netop denne opgave.

Men helt så ligetil er det ikke for de danske virksomheder at komme ind i julekampen, siger topchef i et af Danmarks største reklamebureauer, Envision, Mona Juul.

»Der skal en kæmpe kundemasse til, hvis virksomheder skal have budget til den type reklamer. Tag ikke fejl, de koster kassen at producerer,« siger hun.

Hun erkender, at hvis virksomheder vil være aktører på den internationale scene, kan det være nødvendigt med ikoniske reklamer, men Mona Juul understreger samtidig, at reklamen ikke er altafgørende for julesalget:

»Det kan ligeså godt være et nyt koncept, der f.eks. gør det lettere for kunderne at handle, som trækker dem til butikken.«

En dansk virksomhed, der har formået at producere en juleklassiker i dansk kontekst, der formår at hyppe over skærmen år efter år, er Tuborg.

Og deres reklame er netop et eksempel på, at virksomhederne ikke behøver de store dyre reklamer, men derimod skal tænke ud af boksen, siger Mona Juul.

»Det er virksomheder i høj grad opmærksomme på, når de laver reklamer til nettet. Vi drømmer alle om at lave en reklame som John Lewis-julereklamerne, men det kan være ligeså effektivt med en »sådan steger du den sprødeste svær,«-video, der fanger forbrugerens opmærksomhed på nettet,« siger Mona Juul.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen