Berlingske Business

Danske hoteller i strid med internationale bookingportaler

Turistboom får nye københavnerhoteller til at skyde op som pad
Nye hoteller åbner hele tiden i København, men generelt har den danske hotelbranche det svært. Det hjælper ikke, at man skal aflevere op mod 25 % af værelsesindtægter til bookingportaler. Foto:

De danske hoteller taber millioner til store, internationale bookingfirmaer, men konkurrencestyrelsen dropper nu en undersøgelse af konkurrencen på området. Det vækker undren hos brancheorganisationen Horesta.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vælger nu at indstille en markedsundersøgelse af bookingportaler, og de danske hotellers brancheorganisation, Horesta, mener, at det er en meget dårlig idé.

»Det er utrolig ærgerligt, og det er utilfredsstillende i allerhøjeste grad, for vi mener, der er et kæmpe problem på det her område. Vi har i øjeblikket en situation, hvor hotellerne er presset til at indgå prisklausuler, der gør at de ikke har mulighed for at tilbyde lavere priser på deres egne hjemmesider, end der kan gøres på portalsiderne,« siger Katia K. Østergaard, administrerende direktør i Horesta.

airbnb

En af grundene til, at undersøgelse bliver indstillet, inden den er kommet i gang, er angiveligt mangel på midler.

»Vi har en vigtig opgave i at prioritere ressourcerne, så de gavner både forbrugerne og den effektive konkurrence mest. En række faktorer taler nu for, at midlerne derfor ikke går til en omfattende undersøgelse af markedet for hotelbooking,« siger kontorchef Martin Nyvang fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelselse.

Op til 25 procent af hotelprisen går til portaler

Ifølge Konkurrencestyrelsen er det også ændrede forhold på markedet for booking af hotelværelser, der har fået styrelsen til at skrotte en tilbundsgående undersøgelse. De største bookingportaler Expedia/Hotels.com og Booking.com er senest gået med til, at hotellerne kan variere værelsespriser på bookingportalerne.

På den måde bliver der større konkurrence mellem portalerne. Det kan blandt andet øge incitamentet til, at portalerne sænker de kommissioner, som hotellerne skal betale til de store bookingsider. Det er dog ikke blevet tilfældet. Hotellerne betaler i dag 15-25 procent i kommission til bookingportalerne, så det er en meget stor andel af hotelgæsternes betaling, der går til hotelportaler. I alt bruger de danske hoteller 250 millioner årligt på bookingportalerne.

Pix-hotel

Horesta mener ikke, at de ændringer, som bookingportaler er gået med til, ændrer noget som helst ved de problematiske prisklausuler. De mener, Danmark skal have samme vilkår som i Tyskland og Frankrig, hvor sagen om klausulerne er blevet prøvet og underkendt ved domstole. I Frankrig er de blevet gjort ulovlige, og Horesta mener, at man bør gøre som i Frankrig og Tyskland i hele Europa.

»Ellers giver det en ulige konkurrence mellem Tyskland, Frankrig og det danske marked. For det andet betyder det, at kædehotellerne får uens kontrakter og vilkår, og det skader branchen,« siger Katia K. Østergaard fra Horesta.

Vi er dybt afhængige af bookingportaler

Bookingportalerne er ikke altid så populære i den danske hotelbranche, men det er et had/kærlighed-forhold, som de danske hoteller alligevel ikke vil være foruden.

Expedia er amerikanskejet og havde i 2014 en omsætning på 5,7 milliarder dollars (38,6 milliarder kroner). Booking.com startede som en hollandsk iværksættervirksomhed, men er nu ejet af amerikanske Priceline. De omsatte for 8,4 milliarder dollars (56 milliarder kroner) i 2014.

Pix-hotel

Det er derfor nogle kæmpestore koncerner, som den danske hotelbranche skal afgive penge til. Til gengæld får de reklame og en helt enorm eksponering på markeder, som ellers aldrig ville opdage de hoteller gennem hotellers egne hjemmesider. Det medgiver Horesta, der også siger, at det er derfor, at presset er så stort på hotellerne for at indordne sig under de klausuler, som bookingportalerne tilbyder.

»Selvfølgelig vil vi betale for markedsføring gennem en portal. Alle må betale for markedsføring. Vores udfordring er, at det er skruet så højt op. Men vi er meget afhængige af portalerne, for  Danmark er et lille land at få øje på, og vores midler til markedsføring er meget begrænset i forhold til i udlandet,« siger Katia K. Østergaard.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen