Berlingske Business
18:13Amsterdam vinder lodtrækning om EUs lægemiddelagentur

Britisk fejlsatsning koster Dansk Supermarked dyrt

Dansk eksport af økologi spurter fremad Økologi-formand: Økol
(Foto: Johan Gadegaard/Scanpix 2015) Foto:

Det kostede Dansk Supermarked et tab på flere flere hundrede millioner kroner at lukke ned i Storbritannien sidste år. Topchef Per Bank kalder den britiske fejlsatsning "lærerig". Årsregnskabet viser minimal vækst og tilbagegang i indtjeningen.

En vækst på bare 0,7 pct. og en driftsindtjening, der er 400 mio. kr lavere end året før. Sådan endte 2016 for Dansk Supermarked. Alligevel kalder topchef Per Bank regnskabet »solidt«, og han gør samtidig klar til flere investeringer i nye butikker og i mere digitalisering.

Omsætningen landede på 57,9 mia. kr. i 2016, og driftsindtjeningen (ebit) blev 2,16 mia. kr. I 2015 var ebit knap 2,6 mia. kr.

Coop åbner Danmarks nye mødested

»I et meget konkurrencepræget marked er jeg tilfreds med, at vi øgede omsætningen i Danmark med 536 mio. kr. En vækst på 0,7 pct. er ikke nogen voldsom vækst, men kigger man på tværs af Europa, så er det en vækst i det leje, man må tage til takke med. Man vokser kun ved at åbne nye butikker, sådan er det i hele Europa,« siger Per Bank.

Dansk Supermarked står bag dagligvarekæderne Netto, Føtex og Bilka.

bilkasplitKennethNielsen

På bundlinjen fik Dansk Supermarked i 2016 et resultat på 1,3 mia. kr. mod godt 1,7 mia. kr. året før. Trods tilbagegang på indtjeningen kan Per Bank dog glæde sig over at være i en helt anden liga end den danske ærkerival Coop, som kom med sit årsregnskab tidligere på måneden. Coop omsatte for 45 mia. kr., men tjente bare 254 mio. kr. på bundlinjen.

»Ja, det er jo næsten ikke sammenligneligt. Jeg prøvede at lave et lille regnestykke, der viser, at hvis man kigger helt nede på bundlinjen i Coop amba inklusive Coop Bank og så videre, så har de i de sidste fem år tjent 80 mio. kr., mens vi har tjent 8,2 mia. kr. Det er vores fordel, at vi har den finansielle styrke,« siger Per Bank, der i øvrigt selv har en fortid som adm. direktør for Coop Danmark, inden han kom til britiske Tesco. Derfra skiftede han i 2012 til Dansk Supermarked.

Som den absolut største i Danmark inden for dagligvarer er det derfor svært for Dansk Supermarked at vokse på hjemmebanen, siger Per Bank.

29BUS246945883-175544.jpg

»Vores position og størrelse i Danmark gør at det er svært at åbne flere butikker. Når det er sagt, så åbner vi 26 nye Netto-butikker i 2017. De 12 er på helt nye lokationer og de 14 er nogle vi lukker og flytter få hundrede meter i samme by. Det handler hele tiden om at optimere vores butiksnet,« siger Per Bank.

Derfor kigger Dansk Supermarked mod udlandet for at vokse.

»Vores vækstområder er ikke i Danmark, det handler om at vokse i Polen og i Sverige. Det handler om at få indtjeningen op på et solidt niveau, så vi kan vokse mere i Polen og Sverige. Vi har holdt lidt igen indtil vi har fået indtjeningen lidt på plads, og der er vi nu. Vi har haft det bedste år i Sverige sidste år,« siger Per Bank.

Men udlandet var også en dyr fornøjelse for Dansk Supermarked sidste år. Nedlukningen i Storbritannien kostede 205 mio. kr., fremgår det af regnskabet. Samlet kostede det britiske eventyr 316 mio. kr., fortæller Per Bank.

Pix-bilka

Satsningen i Storbritannien sammen med Sainsbury's var et prestigeprojekt for Per Bank. Derfor var det også lidt af en bet for topchefen at se projektet fejle.

»Ja, det var ærgerligt. Men vi har lært meget af Storbritannien, og man kan ikke vinde, hvis man er bange for at tabe. Vi har lært meget derovre, og det er de erfaringer, vi bruger som basis for vores nye koncept for Netto,« siger Per Bank.

Til at stå for den fornyelse har Per Bank netop ansat Michael Løve som ny direktør. Han er hentet fra en stilling som topchef i britiske B&Q.

»Vi vil gerne vise danskerne at vi kan endnu mere med Netto end vi gør i øjeblikket,« siger Per Bank.

Netto

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen