Berlingske Business

ATP-chef i global kamp mod spekulanter

ATPs årsregnskab
Direktør i ATP Carsten Stendevad mener, at investorernes utålmodige jagt på hurtige afkast skader samfundet, fordi det fører til ikke-konstruktive investeringsbeslutninger. Foto:

Direktør i ATP Carsten Stendevad er sammen med nogle af verdens tungeste investorer gået til kamp mod spekulanterne i den finansielle sektor.

Det skriver Finans.

Stendevad og hans allierede fra bl.a. amerikanske Blackrock, canadiske CPPIB og indiske Tata vil gøre op med et alt for kortsigtet fokus på at skaffe afkast her og nu.

Når virksomheder og investorer primært har fokus på at levere varen i det kommende kvartal, risikerer man ifølge ATP-direktøren at gå glip af investeringer, som på langt sigt kan blive guld værd for både virksomheder og den helt almindelige pensionskunde.

BMCarsten Stendevad, topchef for ATP.

Han mener samtidig, at investorernes utålmodige jagt på hurtige afkast skader samfundet, fordi det fører til ikke-konstruktive investeringsbeslutninger.

De tunge investorer i arbejdsgruppen "Focusing Capital on the Long Term" har arbejdet på sagen i halvandet år. Målet er at ændre spillepladen, så man ikke konstant bliver målt og vejet på kortsigtede afkast.

03BUSryan.jpg

Carsten Tanggaard, der er professor i finansiering på Aarhus Universitet, genkender i høj grad problemet herhjemme, hvor pensionsselskaberne i stigende grad kæmper om de bedste kortsigtede afkast.

- De kommercielle pensionsselskaber laver hele tiden kortsigtede skønhedskonkurrencer omkring, hvordan de har klaret sig på afkast, og så bruger de det massivt, når man skal prøve at hente nye kunder. Alle vil jo gerne have et godt afkast, men problemet er bare, at det afkast, man har fået over tre måneder eller tre år, kan være de rene tilfældigheder, siger han.

ATP

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen