Berlingske Business

ABM: Ny opdeling af selskabet er positivt for aktionærer

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil
Arkivfoto Foto:

Selv om A.P. Møller-Mærsk i store træk ikke har overrasket markedet med torsdagens meddelelse om, at konglomeratet deler sig i to divisioner, så er der alligevel fornuftige og positive tiltag i tiltaget fra Esplanaden.

Det vurderer Michael Friis Jørgensen, der er chefaktieanalytiker i Alm. Brand Markets, efter nyheden om at Mærsk fremover kommer til at bestå af et transport- og logistikselskab og et energiselskab.

»Der er ikke de store overraskelser, i forhold til det der var forventet. Men det er positivt med et højere afkastmål i Transport & Logistik og bekræftelsen af, hvad jeg tror, markedsdeltagere har ønsket igennem længere tid - at investeringerne i Oil og offshore-relaterede aktiviteter, som udskilles i oliedelen, bliver kraftigt mindsket i fremtiden, og som kan betyde større udlodninger til aktionærerne,« lyder det fra Michael Friis Jørgensen.

Sydbank og Nordea

Transport- og logistikselskabet vil bestå af forretningsområderne Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer og Maersk Container Industry organiseret som én virksomhed med flere brands.

Energidivisionen vil bestå af Maersk Drilling, Maersk Supply Service og Maersk Tankers og altså Maersk Oil, som enten kan blive udskilt form af joint ventures, fusioner eller en børsnotering.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen