Berlingske Business

Xstreams nye kaptajn fløjet ind fra New Zealand

høgsbro
Overskrift
Xstream Frank Thorup tv og Simon Høgsbro, den kommende direktør i Xstream Foto:
 

Det tog streaming-teknologiselskabet syv måneder at finde sin nye direktør. Han var på den modsatte side af kloden, og han hed Simon Høgsbro.

Simon Høgsbro er parat til at udskifte ét eventyr med et andet. Den 35-årige tidligere TDC-mand har de seneste år slået sine folder så langt væk som i New Zealand, men nu har et jobtilbud lokket ham til de nordlige breddegrader igen.

Fra marts kommer Simon Høgsbro til at sidde for bordenden i fremadstormende københavnske Xstream, der med omtrent 100 medarbejdere er slået ind på en heftig vækstkurs, efter den streaming-teknologi, som virksomheden gør sig i, globalt er blevet særdeles efterspurgt.

03BUSfrank_simon.jpg

Stifteren Frank Thorup flytter til USA for at gøre Xstreams amerikanske satsning til en succes, men det er ikke eneste årsag til, at der også kommer en ny person som administrerende direktør. Det handler ifølge stifteren om, at virksomheden har fået en størrelse og et så færdigudviklet produkt, at det ikke mere giver mening at have iværksætteren i spidsen. Der skal anderledes kompetencer til. Og det er her, at Simon Høgsbro kommer ind i billedet. Han har økonomibaggrund, men er nok allermest præget af sine syv år i teleselskabet TDC, hvor han arbejdede sig op fra analytikerniveau til at blive produktansvarlig i TDC Business. I 2011 tog han sammen med sin familie til New Zealand for at arbejde for teleselskabet Spark NZ, og det viste sig at blive afgørende for det karriereskift, der er sket nu, fire år senere.

02BUSJesper-Roelund.jpg

Højt til loftet

Simon Høgsbro kom nemlig til at stå i spidsen for virksomhedens streaming-satsning, der skulle bringe TV-billeder ind på brugernes mobiltelefoner. Og i den forbindelse kom han til at stifte bekendtskab med danske Xstream og Frank Thorup. I syv måneder kæmpede Xstream-stifteren for at finde en ny direktør, indtil det kom ham for øre, at Simon Høgsbro var parat til at rykke rødderne op og flytte tilbage til Danmark. Og han var ikke sent til at slå til. På den måde lykkedes det at skaffe en person ind i Xstream, der ikke bare havde ledelseserfaring – men også indsigt i streamingselskabernes verden. Og dem er der ikke forfærdeligt mange af. Simon Høgsbro er både snakkesaglig og seriøs, når han svarer på spørgsmål, men han er alligevel ikke bange for en kæk bemærkning og et grin. Og det er vigtigt for stifteren, der nu overlader chefstolen til en ny. Som mange andre unge og teknologibaserede virksomheder er der en uformel tone i Xstreams kontorer tæt på Kastellet i København. Der er højt til loftet i kontorlokalerne, og det på flere måder.

Med sin hjemkomst til Danmark fremhæver Simon Høgsbro lysten til at komme tættere på familie og venner som et hovedargument. Det både på egne, sin hustru og to børns vegne. Men der er også to ting, han kommer til at savne ved New Zealand.

Den ene er vejret, der i hans optik nærmest kun består af to årstider: En lang sommer og et langt, halvlunt efterår. Derudover fremhæver han newzealændernes høflighed som en ting, der er meget positivt, og som indbyggerne i hans nye opholdssted kunne lære noget af. Man kan komme langt med et høfligt »please«, som Simon Høgsbro siger.

fwe

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen