Berlingske Business

Xstream-stifter stikker af til USA

03BUSfrank_simon.jpg
Overskrift
Xstreams stifter, Frank Thorup (tv.), og Simon Høgsbro, den kommende direktør i Xstream, kommer til at arbejde tæt sammen, selv om Frank Thorup fremover vil have adresse i USA. Foto: Niels Ahlmann Olesen
 
 

Den fremadstormende danske udbyder af streaming-teknologi Xstream hyrer ny topchef. Stifteren, Frank Thorup, flytter til USA for at booste den nordamerikanske forretning.

Streaming er ved at blive stort, meget stort. Mediebrugere verden over anser i dag filmtjenester á la Netflix som ét valg blandt flere – og ikke bare som et kuriøst alternativ til TV-kanalerne.

Udviklingen har fået en af de globale spillere inden for streaming-teknologi, danske Xstream, til at tage en drastisk beslutning. Stifteren Frank Thorup træder tilbage som topchef og overleverer roret til den tidligere TDC-mand Simon Høgsbro, der netop er vendt tilbage til Danmark efter et ophold i New Zealand.

høgsbro

Der er flere årsager til, at Xstream, der har 15 år på bagen, får nye kræfter i ledelsen. De handler dog alle om, at der lige nu med stifterens ord er et »fantastisk vækstpotentiale«, og at det alt andet lige skal udnyttes. Det kræver en omrokering i toppen. Men det handler også om ejerskab.

»For et års tid siden fik vi kapitalfonden Capidea ind som medejer, og vi vil selvsagt alle gerne gøre det til et springbræt. Lige siden har vi lagt nye planer for vores vækst. Vi vil ekspandere. Planen indebærer både en ny type person som direktør – og en nordamerikansk satsning, som vi også skal have den rigtige person til og det bliver mig,« siger Frank Thorup.

Kæmpe vækstpotentiale

Sagen er, at streaming er i voldsom vækst i hele verden. Det er ikke bare filmtjenester som førnævnte, der begynder at være vægtige aktører. Alt fra teleselskaber over mediehuse til indholdsproducenter forsøger at få en luns af markedet ved at udbyde videostreaming. Derudover bevæger de eksisterende spillere sig også og udforsker mulighederne.

Leverandører som Netflix og Amazon vælger nu selv at finansiere serieproduktion for at få en større bid af kagen, og produktionsselskaber som HBO laver deres egne streamingkanaler af samme årsag. Alt i alt vidner det om udvikling og vilje til at afprøve nye grænser. Det er alt andet lige lig med investeringer i teknologi, og her står Xstream stærkt, da virksomheden er helt med i forreste linje.

Xstream er til stede på flere markeder, men man kommer ikke uden om, at det amerikanske marked er stort og indbydende. Men det er samtidig svært at komme ind på som udenlandsk aktør. Og det er her, at Frank Thorup mener, at han kan gøre en afgørende forskel.

»For at slå igennem i USA skal du være til stede. Nogle virksomheder vælger at rykke hele forretningen til USA, mens andre opretter datterselskaber som os. Det kan være en hæmsko ikke at være amerikansk forankret. Derfor flytter jeg der over, så jeg som stifter og tidligere topchef kan give en hånd og se potentielle kunder i øjnene,« siger han.

Derudover peger Frank Thorup på, at Xstream som virksomhed i dag har bevæget sig så langt væk fra det teknologibaserede iværksætterprojekt, det var for 15 år siden, at der er brug for en topchef med nye kompetencer. Virksomheden er i dag oppe på næsten 100 ansatte globalt set, og det kræver en leder med visse evner.

Ejernes problem var i den forbindelse at finde en chefkandidat med lige netop de evner – der samtidig vidste noget om streaming-nichen, og som ville passe setuppet i København. Der viste sig dog en mulighed, da 35-årige Simon Høgsbro lod lække, at han gerne ville flytte hjem til Danmark fra New Zealand, hvor han havde etableret og implementeret et omfattende streamingprojekt i teleselskabet Spark NZ. Og hvor han i den forbindelse havde samarbejdet med Xstream.

Men der var også andet, der talte til fordel for Simon Høgsbro.

»Branchemæssigt var det et godt match. Derudover har jeg også arbejdet med flere projekter i TDC, der på den ene side har givet mig ledelseserfaring – og på den anden måde har lært, hvad det vil sige at arbejde i en virksomhed, der er ejet af en kapitalfond, med de krav det nu afføder. Begge dele gjorde, at jeg følte, at jeg i bagagen har erfaringer, som Xstream vil kunne få glæde af,« siger Simon Høgsbro.

Skub i den globale vækst

Simon Høgsbros rolle, når han nu officielt tiltræder i marts, bliver blandt andet at sætte endnu mere skub i den globale vækst. Derudover fremhæver han muligheden for at se på produktporteføljen endnu mere.

Allerede i dag sælger Xstream både enkle pakker med blot kerneteknologien og mere avancerede systemer, der også indeholder betalingsløsninger. Det at komme vidt omkring produktmæssigt bliver et fokusområde, for Xstream-holdet oplever nemlig i dag, at aktører på markedet i disse år dropper egne løsninger til fordel for indkøbte systemer. Og jo mere, man kan tilbyde, desto større mulighed er der for at indgå større aftaler.

»Sagen er, at udviklingen går enormt hurtigt på området. Nye aktører dukker op med nye krav til, hvad der skal kunne lade sig gøre. For et par år siden havde de færreste hørt om Netflix, men i dag kender de fleste dem. Så på produktsiden sker der en masse, som vi skal være helt med på,« siger Simon Høgsbro og tilføjer:

»Oven i det kommer mit job også til at handle om Xstream selv og den kultur, vi har. Der er nogle ting, der skal udvikles, men der er også noget, vi skal holde fast i. Der er højt til loftet i virksomheden, den kultur skal fastholdes.« Mens målet for Xstream som virksomhed nu er at blive en global storspiller, så har Frank Thorups karriere taget en anden retning. Den danske »Mr. Streaming« skal på mange måder begynde forfra i sit nye job på den amerikanske vestkyst. Han skal simpelthen gøre et lille datterselskab til en storspiller – præcis som det var tilfældet for blot et par år siden i Danmark.

»Det bliver en spændende udfordring, selv om jeg må slippe tøjlerne herhjemme. Men det passer både med hensyn til privatlivet at flytte nu, og så er der også en anden vinkel på det,« siger Frank Thorup og tilføjer:

»På nogle måder vender jeg tilbage til rødderne. Jeg får en ny og spændende rolle. Jeg skal atter få et lille selskab til at blive stort. Jeg skal ud og være entrepreneur igen, og det glæder jeg mig til.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen