Berlingske Business
09:24Norden opjusterer - aktien springer i vejret

Vigga vil vende børnetøjsbutikken på hovedet

26BUSvigga.jpg
Børnetøjsdesigneren Vigga Svensson designer og producerer børnetøj, som sælges til kunderne på månedsabonnement. Når barnet er vokset ud af tøjet, sendes tøjet retur og bliver genbrugt af nye kunders børn. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Børnetøjsdesigneren Vigga Svensson er begyndt at sælge sine selvdesignede varer på abonnement. Visionen er, at konceptet skal få spædbørnsforældre til at gentænke deres prioriteter, indkøbsvaner og økonomi.

Man kan kalde det deleøkonomi. Man kan kalde det abonnementsøkonomi. De nye forretningsmodeller stormer frem i disse år, og nu er turen kommet til tøjbranchen. I hvert fald er børnetøjsdesigneren Vigga Svensson klar med et nyt koncept, der kræver, at kunderne lægger deres forbrugsvaner helt om.

Konceptet er en abonnementsordning, hvor forældre betaler 359 kroner månedligt. Til gengæld får de løbende tilsendt tøj til barnet og det i størrelser, der matcher barnets alder. Kunden skal returnere tøjet efter brug, så det kan genbruges, eller cirkuleres, som Vigga Svensson betegner det. Tøjet er designet og produceret af Vigga Svensson efter de mest bæredygtige og allergifri koncepter.

»Forældre skal købe i omegnen af otte nye garderober i de første to år, fordi barnet vokser så meget. Det er dyrt. Forbrugerrådet har regnet sig frem til, at det i det første år kan koste 20.000 kroner. Det er svært at få råd til som forælder. Derfor er det klart, at man går på kompromis med kvaliteten,« siger Vigga Svensson og tilføjer:

»Vi har skabt en model, hvor kvalitetstøj bliver tilgængeligt for flere forældre end bare de mest privilegerede. En model, hvor forældre kan få børnetøj baseret på bæredygtighed til en konkurrencedygtig pris.«

26BUSPix-Peter-Mhlmann.jpg

42-årige Vigga Svensson, der som ung arbejdede inden for mediebranchen, stod tidligere bag børnetøjsmærket Katvig. Virksomheden gik dog konkurs for lidt over et år siden efter at have været på markedet i ti år. Mærket blev solgt videre, men nu prøver Vigga Svensson sammen med sin mand, Peter Svensson, igen.

Og denne gang ser det ud til, at de har vakt investorernes interesse. Virksomheden Vigga.us A/S har samlet set fået kapitaltilsagn for 8,7 millioner kroner til det abonnementsbaserede børnetøjskoncept.

Årsagen skal ifølge ophavskvinden findes i, at netop alternative forretningsmodeller er oppe i tiden. Investorer bliver interesserede, når der er tale om modeller, der har potentiale til at ryste markedet – eller være »disruptive« – som man kalder det.

»I Katvig oplevede vi, at det var smaddersvært at skaffe kapital, men denne gang begyndte potentielle investorer at kontakte os, allerede mens vi sad derhjemme og udtænkte konceptet. Det virkede på os som om, at det var en anden type investorer. Nogle der gerne ville blive en del af et koncept, som havde potentiale til at blive disruptive. Det var en ny oplevelse for os,« siger hun om den interesse, der viste sig i den konceptuelle fase i begyndelsen af 2014.

Pandoradirektør

I løbet af sommeren faldt investeringsaftaler på plads. Duoen bag konceptet, en række private investorer og Grøn Omstillingsfond endte med at hælde penge i projektet. Ved årsskiftet til 2015 kunne de således åbne butikken på deres internetsite.

Lige nu arbejder de med at få specielt det tekniske til at flyde. Det drejer sig blandt andet om at få konstrueret de IT-systemer, der skal sørge for, at der er styr på, at de rette størrelser er tilgængelige, når kunders børn tager et størrelseshop.

På den lidt længere bane er ambitionerne store. Virksomhedens mål er at omsætte for tre millioner kroner i indeværende år. I 2018 er planen, at den årlige omsætning skal nå 25 millioner kroner. Det er ambitiøst, men hele konceptet med den nye virksomhed er baseret på de erfaringer, den professionalisme, som Vigga Svensson siger, at hun har tilegnet sig i forbindelse med stiftelsen, driften af og udfordringerne i Katvig.

»Vores oplevelse med Katvig var, at vi traf nogle forkerte valg i begyndelsen. Virksomheden var gearet (belånt, red.) helt forkert, og vi fik skabt en kæmpe kassekredit, som forfulgte os, og som var med til at knække os,« siger Vigga Svensson og tilføjer:

»Det er frygteligt at gå konkurs. En masse mennesker brænder fingrene. Det er ikke bare et fedt afsæt til noget nyt. Når det er sagt, er det er også meget lærerigt. Når man er midt i det hele og kan se, hvad der burde være gjort anderledes, er det ikke altid muligt at spole tiden tilbage og ændre fundamentet. Med en ny virksomhed kan man gøre det rigtigt fra begyndelsen.«

Nemlig.com

Det er Peter Svensson, der står som virksomhedsstifter denne gang, og nu forsøger parret med stram styring at undgå de fælder, de har set, kan opstå i en virksomhed. Ud over parret er der kun ansat en regnskabsansvarlig og en studentermedhjælper. De hyrer konsulenter, når der er brug for det, og produktionen finder sted via underleverandører i Indien.

Vigga Svensson forklarer, at det bæredygtige koncept fordrer, at de holder skarpt øje med de certificerede udenlandske under­leverandører, og at produktionslandet er valgt, fordi det er i Indien, den økologiske bomuld, der indgår i tøjet, bliver produceret.

Det bæredygtige element er helt centralt i konceptet, ligesom det var i Katvig, da Vigga Svensson var en del af mærket. Det skyldes både hensynet til forbrugerne og deres ønsker, produktionen og produktet. For tøjet skal være usædvanligt slidstærkt, da grund­ideen netop er, at det skal cirkuleres og bruges igen og igen.

NIKE RESULTS/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen