Berlingske Business

»Vi skal have redskaber«

kjærsdam
Foto: Tor Bagger

Finn Kjærsdam

Rektor ved Aalborg Universitet

Det er først nu, at virksomhederne er begyndt at forhandle samlet. De har alle fået tilsendt et tilbud fra os. Det har så været for højt og sådan er det. Som statsinstitution må vi ikke udleje til en billigere pris. Men er det ikke for sent, når virksomhederne er på vej ud.Nogle af de her virksomheder kan vi ikke lovligt rumme. Vi skal altså ikke være et virksomhedshotel. Det interessante for os er den innovative del. Vi skal ikke drive virksomhed, men er interesserede i et samarbejde, hvor vores forskere og studerende kan indgå. Et forløb kan altid være mere optimalt. Det indrømmer jeg. Men vi har haft vældig travlt med at få de studerende ind. Det har været vores førsteprioritet.« Men de kan få et billigere tilbud et andet sted også inde i byen. Så er det vel for sent at komme til bordet nu.Opstartsvirksomheder vil vi gerne strække os langt for. Men vi kan ikke tilbyde andet, end det vi må i henhold til loven. Men I er jo kommet med et billigere nu. Så det er vel ikke det, der er problemet.De kom til os og sagde, at de var interesseret i en samlet løsning, hvor der var ét beløb, de kunne betale. Vi har så lavet en samarbejdsaftale, der bl.a. omfatter lejen, men også aktiviteter på universitetet. Så vi får noget ud af det. Det er den konstruktion, vi kan tilbyde. Det vi mangler som statsinstitution, er nogle redskaber, så vi kan følge samfundets interesse omkring opstart af virksomheder. Det har vi ikke nu. Jeg annoncerede problemet til ministeren (Morten Østergaard red.) 3. september. Aalborg har ry for at være et meget erhvervsvenligt universitet. Hvad betyder det for jer, hvis det går i vasken.Jeg vil hellere sige, at det er et tab for Danmark. For os er der ingen økonomisk gevinst i det her. Men det samarbejde, der opstår mellem studerende og virksomhederne. Det har en værdi. Derfor håber jeg også, at vi finder en løsning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen