Berlingske Business

Vi elsker iværksættere – men orker ikke selv

pix-andershoffmann
"Man ser nok op til iværksætterne - de har en slags heltestatus. Men det handler nok om, at man ikke selv tror, man kan - altså en manglende tro på kompetencer." Anders Hoffmann, Vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Det er lidt paradoksalt, men på trods af, at danskerne er blandt de mest positive i OECD, så er der ikke mange, der har lyst til selv at kaste sig ud i iværksætterlivet, viser en frisk analyse fra Erhvervsstyrelsen.

Når det kommer til iværksætteri, så synes danskerne generelt, at det er dejligt, at der er nogle, der gider kaste sig ud i det.

Men når det kommer til selv at skulle prøve kræfter med livet som selvstændig – så er der helt andre boller på suppen. Det ser ud til at være konklusionen på en frisk analyse fra Erhvervsstyrelsen, som sammenligner holdningen til iværksætteri i 29 OECD-lande imellem.

For mens analysen viser, at hele 84 procent af danskerne »ser positivt« på iværksætterne, hvilket er det næsthøjeste blandt landene, så står det skidt til med hensyn til lysten til selv af være iværksætter.

Når man spørger om det, så ender danskerne langt under gennemsnittet i OECD. Kun én ud af syv danskere vil selv – hvor OECD-gennemsnittet er én ud af fire.

Vicedirektør i Erhvervsstyrelsen, Anders Hoffmann, siger i en kommentar til analysen, at det grundlæggende er positivt, at danskerne anerkender iværksætternes værdi for samfundet. Men han studser også over den anden konklusion.

»Det er så lidt af et paradoks, at de fleste af os foretrækker livet som lønmodtagere,« siger han.

Danskerne skal tro på sig selv

Analysen løfter dog lidt af sløret for årsagerne til, at danskerne ikke orker at kaste sig ud i iværksætterlivet.

Én forklaring handler om selvtillid. Ifølge Erhvervsstyrelsen, så er flere danskere præget af manglende tro på egne færdigheder, end det er tilfældet af analysens øvrige deltagerlande. Derudover viser analysen, at hver fjerde dansker frygter, at grænsen mellem privatliv og arbejdsliv vil blive for flydende i forhold til, hvad de har lyst til.

Endelig så er danskerne generelt glade for deres arbejde. Og det gør, at de ofte sætter det at være lønmodtager højere end det at skabe egen virksomhed.

Anders Hoffmann mener dog, at der er positive elementer i analysen, der er værd at bide mærke i. Han kalder det »utroligt positivt«, at danskerne i allerhøjeste grad »anerkender iværksætternes værdi for samfundet«, som han formulerer det.

»Man ser nok op til iværksætterne – de har en slags heltestatus. Men det handler nok om, at man ikke selv tror, man kan – altså en manglende tro på kompetencer. Måske fordi man ikke har kendt nogen selv. Det er stadigvæk en kultur, vi forsøger at opbygge, og det har ikke hidtil været en særlig integreret del af det danske uddannelsessystem,« siger Anders Hoffmann.

Det er Island, som topper undersøgelsen, når det kommer til, hvor positivt man ser på iværksættere.

I den anden ende af OECD-skalaen ligger lande som Japan og Grækenland. Analysen fra Erhvervsstyrelsen kommer i forbindelse med, at styrelsen sætter ekstrastort fokus på iværksætteri i forbindelse med den årlige og landsdækkende iværksætteruge, der bliver skudt i gang mandag.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen