Berlingske Business

Vestjyderne trækker i internationale iværksættere

next step
Sidste års vinder af SE Next Step Challenge var Teleskin med CEO, Zeljko Ratkaj. Foto:

Programmet SE Next Step Challenge sender igen i år en håndfuld håbefulde internationale iværksættere igennem et intensivt acceleratorprogram. Ideen er at skabe vækst- og tech-virksomheder i det vestjyske.

Når talen falder på højteknologisk iværksætteri, kommer Esbjerg måske ikke altid forrest i tankerne. Men vesterhavsbyen har alt andet lige for andet år i træk tiltrukket startups fra hele verden til acceleratorprogrammet SE Next Step Challenge.

Programmet er arrangeret i samarbejde mellem energi- og teleselskabet SE, Region Syddanmark og Accelerace, som hjælper iværksættere med at blive investeringsmodne. Fidusen er blandt andet, at området har en af landets bedste infrastrukturer, når det kommer til IT.

Zeljko Ratkaj

»Den digitale infrastruktur, vi har i Region Syddanmark, kan egentlig beskrives som fremtidens infrastruktur. Vi har et højt digitaliseret elnet – et smart grid – kombineret med et unikt netværk af højhastigheds-fiberbredbånd. Det er jo spændende at have, men endnu mere spændende at bruge til noget. Derfor har vi indbudt virksomheder fra hele verden, som har en relevant digital forretningsidé,« siger Lisbeth Valther, administrerende direktør i SE Next Step.

Hjælp fra A til Z

Programmets deltagere er innovative startups fra hele verden inden for energi, sundhedsteknologi, digitalisering og kommunikation. I år er ni virksomheder sluppet igennem nåleøjet fra en pulje med flere end 300 ansøgere fra 75 lande. En stigning fra sidste års otte finalister ud af cirka 130 ansøgere, der begejstrer arrangørerne, deriblandt konstitueret direktør i Region Syddanmark Jacob Steengard Madsen.

»For ikke lang tid siden ville det for mange have virket utænkeligt, men det er lykkedes at få iværksættere fra hele verden til Esbjerg ved at give dem en unik træning i at bruge deres ideer. De får simpelthen hjælp fra A til Z. Det er derfor, det er så attraktivt for virksomhederne,« siger han.

I fem måneder flytter de udvalgte finalis-ter ind i SEs Next Step City og får, foruden kontorplads og startfinansiering, adgang til mentorer, workshops og en række værktøjer. Dertil kommer kampen om en førstepræmie på 250.000 euro – altså over 1,8 millioner kroner.

Levende laboratorium

Gennem fibernet og forbrugerpaneler får finalisterne adgang til SEs living lab med flere end 266.000 husstande i regionen. Det giver acceleratorens deltagere mulighed for at indsamle data og teste produkter. Og for de virksomheder, som måske ikke direkte arbejder med energi eller digitalisering, er der stadig hjælp at hente i SEs partnerskaber og knowhow.

For eksempel er en af dette års finalister, Admetsys, som står bag en kunstig bugspytkirtel til hospitalsbrug, blevet koblet sammen med eksperter fra Odense Universitetshospital.

»Vi spørger os selv, hvordan vi kan åbne vores netværk i regionen, for eksempel inden for sundhed og velfærdsteknologi, og ved hjælp af vores eksperter kvalificere virksomhedernes produkter. Omvendt håber vi selv på at lære noget fra de her folk, som ikke er etableret i en stor virksomhed, men kommer med ideer udefra og sætter spørgsmålstegn ved tingene,« siger Lisbeth Valther og tilføjer:

»Og så vil vi gerne give noget tilbage til den region, vi er en del af. Vi håber også at tiltrække innovative virksomheder og skabe arbejdspladser i Esbjerg. Dels ved at nogle af finalisterne etablerer sig, og dels ved at gøre det mere attraktivt for andre at flytte hertil.«

Regionen tiltrækker de bedste

Målet er at skabe et innovativt miljø med fokus på smart energi og digitalisering, og i Region Syddanmark har man visioner på baggrund af iværksætterprogrammet.

»Nogle af deltagerne fra sidste år er blevet her, og selv om det ikke nu og her har givet mange arbejdspladser og millioner i indtjening for Region Syddanmark, udvikler det en bevidsthed, som er rigtig vigtig for den optimisme, der skal til for at komme fremad. For vi kan se, at vi i Danmark egentlig har mange iværksættere, men for få, der bliver til vækst- iværksættere. Det vil sige, at mange etablerer sig, men simpelthen ikke vokser hurtigt nok,« siger Jacob Stengaard Madsen og tilføjer:

»Baseret på de erfaringer, vi har fået fra SE Next Step Challenge, har vi i vores vækstforum udviklet en højvækstmodel, som vi har skudt 30 millioner kroner i, og som nu bliver ført ud i livet. I bund og grund går det ud på at skabe det næste Lego eller Danfoss. Vi tror på, at vi kan skabe vækst i Syddanmark ved at få de bedste mennesker til at komme hertil.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen