Berlingske Business

Venturefonde flokkes om familierobotten Jibo

pix-jibo
Her ses robotten, mens den uskyldigt står og stirrer på en kaffekop. Henvender man sig til den, vil den dreje kroppen og se op på én.

Startup-virksomheden bag robotten Jibo vil menneskeliggøre teknologien. Nogle finder den skræmmende og intimiderende - mens investorerne knuselsker konceptet.

Creepy eller cool? Udviklingen af familierobotten Jibo har fået mange ord med på nettet, men lige gyldigt hvad, så ser konceptet ud til at få stående applaus fra investorsiden.

I hvert fald har den amerikanske virksomhed bag Jibo ifølge Forbes.com netop rejst 25 millioner venturedollar (ca. 160 mio. kr.) i sin første reelle investorrunde, der kommer som opfølgning på en særdeles succesfuld crowdfunding-kampagne, som landede startup-virksomheden 2,3 millioner dollar via forsalg på Indigogo i sommer.

Holdet bag Jibo venter nu, at de har midler nok til inden for en overskuelig fremtid at sende de 4.500 jibo-robotter ud til crowdfunding-investorerne, som er forudbestilt.

Men hvad er det, der får netbrugere til at ytre, at konceptet om en familierobot er skræmmende? Muligvis handler det om selve konceptet.

linda

Jibo er tænkt som en interaktiv computer, der har sin plads på ens spisebord derhjemme. Ved hjælp af verbale ordrer kan man få den til at tage fotos af situationer omkring bordet, bestille pizzaer, minde én om aftaler i ens kalender eller enddog læse godnathistorie for ens børn.

Det hele er akkompagneret af en blød computerstemme, der indretter sig efter, hvem der er tæt på den. Ansigtsgenkendelse gør, at den er personaliseret og at man - i hvert fald i teorien - kan bede den om at tage et billede af farmor ved bordenden.

Udseendesmæssigt minder den mest om en bordlampe. I dette tilfælde er pæren dog skiftet ud med et tegneserieagtigt øje, der kan følge én rundt i lokalet. Og det er nok her, at nogle af kommentarerne om intimiderende robotadfærd stammer fra, for kombinationen med den interaktivitet, som robotten udstråler, gør den til noget, der mest af alt minder om endnu en bordgæst.

pix-robo

Det er dog også meningen. Virksomheden bag Jibo har nemlig som formål at gøre teknologien menneskeliggjort. Den satser på at nå et helt andet niveau af interaktion.

Om det så er creepy eller cool er nok en smagssag. Bedøm selv i Jibo-reklamefilmen herunder.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen