Berlingske Business

Venstre kræver ny vækstpolitik i hovedstaden

martin sophie
Socialdemokraternes spidskandidat til regionsvalget i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen, anklagede tidligere på sommeren regeringen for at svigte hovedstaden. Det får nu Martin Geertsen (V) til at kalde Danmarks nye erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S), til sit første samråd. Foto: Liselotte Sabroe

Hovedstadsregionen har svært ved at hamle op med Stockholm og Oslo i kampen om vækst, og Venstre vil nu oprette et nyt organ, der skal skabe en mere koordineret vækstpolitik. Socialdemokraterne frygter mere bureaukrati.

Der er brug for en langt bedre koordineret erhvervs- og vækstpolitik i hovedstadsregionen, hvis Danmarks i særklasse største vækstmotor for alvor skal komme op i omdrejninger. Det er meldingen fra Venstres hovedstadsordfører og spidskandidat i Region Hovedstaden til regionsvalget i november, Martin Geertsen (V), der vil etablere et nyt organ, der kan strømline indsatsen for vækst i hovedstaden.

Martin Geertsen hæfter sig i et nyt erhvervspolitisk oplæg ved, at hovedstadsregionen har det svært i konkurrencen med storbyregionerne i vores nabolande, og han peger på en ukoordineret vækstpolitik som en af forklaringerne. Indsatsen for at skabe vækst i regionen er nemlig fordelt på et mylder af myndigheder og organisationer, der i nogle tilfælde overlapper hinanden. Martin Geertsen foreslår nu at etablere et nyt organ, der skal fungere som en slags overbygning efter stockholmsk forbillede.

»Der er behov for langt mere koordinering mellem de mange forskellige organer, så vi bl.a. eliminerer dobbeltarbejde. Vi har i den grad brug for nye initiativer for at tage kampen op med andre storbyregioner, og mit forslag er at etablere et samlende organ, Attracting Business – Copenhagen-Malmö,« siger Martin Geertsen.

Utilstrækkeligt samarbejde

Meldingen kommer efter en sommer, hvor der med jævne mellemrum har været historier i pressen om manglende vækst i hovedstaden og utilstrækkeligt samarbejde mellem turistorganisationer i regionen. Samtidig har et stort antal undersøgelser de seneste år fastslået, at København halter efter storbyregionerne i vores nabolande, når man måler på vækst, investeringer og nye job.

Martin Geertsen mener, at det vil give god mening af koordinere indsatsen fra eksempelvis Copenhagen Capacity, Væksthus Hovedstadsregionen, Erhvervsstyrelsen og regionens Vækstforum, der alle arbejder med erhvervsudvikling på forskelligt plan.Men hvorfor oprette endnu en organisation som svar på, at indsatsen i forvejen er spredt på mange forskellige organisationer og myndigheder?

»De øvrige organisationer har sidestillet status, og Attracting Business – Copenhagen-Malmö skal være et samlende organ, som de mange forskellige organisationer skal finansiere i fællesskab. Den nye organisation skal være ansigtet udadtil,« siger Martin Geertsen.

Han forestiller sig, at en ny organisation skal udvikle fælles metoder for at tiltrække virksomheder og investeringer, ligesom den skal skabe fælles målsætninger og hindre dobbeltarbejde.

»Der er eksempelvis også meget overlap mellem VisitDenmark, Wonderfull Copenhagen og Visit Nordsjælland. Her kan en fælles organisation sikre mere målrettede tiltag,« siger Martin Geertsen.

Socialdemokraterne undrer sig

Hos Socialdemokraterne undrer man sig over, at Martin Geertsen og Venstre ikke afventer en række af de tiltag, der allerede er annonceret på områder. Erhvervsordfører Benny Engelbrecht fastslår, at regeringen eksempelvis arbejder på en vækstplan på turismeområdet på baggrund af arbejdet i regeringens vækstteam. Her overvejer man også, hvordan indsatsen koordineres bedst mulig.

»Der ligger et grundigt analysearbejde bag arbejdet med en vækstplan på turismeområdet, så det er ikke så smart at lægge sig fast på en model her og nu. Derudover er man i forvejen i gang med at gennemgå en del i forbindelse med revision af kommunalreformen på erhvervsområdet. Lad os lige afvente det arbejde,« siger Benny Engelbrecht.

Han frygter samtidig, at en ny organisatorisk overbygning blot vil skabe mere bureaukrati.

»Der er rigeligt med organer i forvejen, og nu vil Geertsen så lave et nyt organ og skabe mere bureaukrati,« siger Benny Engelbrecht.

Debatten om hovedstadens vækst kommer, efter at Socialdemokraternes spidskandidat til regionsvalget i Region Hovedstaden i november, Sophie Hæstorp Andersen, tidligere på sommeren anklagede regeringen for at svigte hovedstaden.

Sass Larsens første samråd

Sophie Hæstorp Andersen efterlyste bl.a., at regeringen snart kommer med den hovedstadsstrategi, der er en del af regeringsgrundlaget. Derudover savner hun større statslig involvering i store infrastrukturprojekter i regionen. Meldingerne fra statsministerens partifælle får nu Martin Geertsen fra Venstre til at kalde Danmarks nye erhvervs- og vækstminister, Henrik Sass Larsen, i samråd.

Geertsen vil bl.a. gerne vide, om Henrik Sass Larsen er enig med Sophie Hæstorp Andersen i, at regeringstoppen svigter København ved at overse hovedstadens potentiale.

Henrik Sass Larsen har ingen kommentarer om sagen før samrådet, men Sophie Hæstorp Andersen undrer sig over Geertsens fremgangsmåde.

»Jeg glæder mig over, at han nu også synes, at diskussionen er vigtig. Men hvorfor skal debatten foregå i et udvalg med en minister, når han kan tage debatten med mig og vælgerne. Der er masser af muligheder for debat inden regionsvalget,« siger Sophie Hæstorp Andersen.

Den amerikanske tænketank The Brookings Institution, der har gennemgået en række økonomiske parametre i 300 storbyregioner over hele verden, placerer København som nummer 280, når det gælder vækst, beskæftigelse og en række andre nøgletal.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen