Berlingske Business

Velgørenhed kan sætte virksomheden i et dårligt lys

rødekors
Røde Kors modtagecenter i det nedlagte sygehus i Helsingør Foto:

Det kan give flere kunder i biksen, når en virksomhed markedsfører sig på at donere goder eller penge til velgørenhed. Men metoden kan give bagslag.

Man kan købe en plyspanda i Fætter BR og støtte WWF Verdensnaturfonden, købe kildevand i Søstrene Grene og støtte Røde Kors, købe sko hos Toms og donere et par sko til et barn og købe underbukser hos Themanpack.dk og dermed sende 26,3 procent af overskuddet til Kræftens Bekæmpelse.

Hvis man gerne vil støtte velgørenhed, når man handler, er der efterhånden mange produkter at vælge imellem, og for virksomhederne kan det være en god forretning at arbejde med kundernes samvittighed.

26BUSunderbuksekongen.jpg

Også på iværksætterscenen har aktørerne fået øjnene op for at støtte en god sag og samtidig tjene penge. Men ifølge Dansk Iværksætterforenings formand, Christian Walther Øyrabø, er det ikke uden risiko at etablere en virksomhed på ryggen af et velgørende formål.

»Jeg er ikke modstander af, at virksomheder tjener penge på at støtte velgørenhed, men jeg tror, mange kan blive enige om, at de kan overskride en grænse, hvor det kan blive smagløst. Der er en fin balancegang mellem at støtte en god sag, fordi man har et godt hjerte, og at støtte en god sag, fordi man er kynisk og udelukkende vil tjene penge,« siger Christian Walther Øyrabø.

Til BM / BT / Scanpix

Pas på sorte får

Især blandt iværksættere er der ifølge Christian Walther Øyrabø en tendens til at kopiere forretningsideer. Så hvis én virksomhed opnår succes med at donere overskud til velgørenhed, resulterer det i, at flere springer med på bølgen. Og hvis ikke alle virksomhederne er lige reelle, kan det ramme de resterende.

»Pludselig bliver det en tendens, at hvis man vil tjene nogle hurtige penge, skal man bare aflevere noget til en god sag, og så kører det. Men virksomhederne kan risikere, at kunderne begynder at se negativt på dem, fordi de driver virksomhed på at donere penge til en sag,« siger Christian Walther Øyrabø og tilføjer:

»Organisationerne vil selvfølgelig gerne have støtte, men det kan ske, at de pludselig har 50 iværksættere, der sender dem penge, og måske er der 40 af dem, der gør det godt. Men hvis der kommer én grådighedshistorie, hvor en eller anden virksomhedsejer stikker pengene i egen lomme, kan det gå ud over dem alle og i sidste ende også den organisation, de støtter.«

US-BILL-GATES-

Historien skal hænge sammen

Eva Kistrup har sin egen kommunikationsvirksomhed og arbejder især med startups, og hun er enig i, at virksomheder skal være forsigtige, hvis de baserer deres forretning på et velgørende projekt.

»Det er en smuk tanke, og der kan ligge meget god markedsføring i at knytte sin forretning til en sag, der betyder noget for målgruppen. Men der skal være en god grund til, at man støtter den pågældende sag, og historien bag skal virkeligt hænge sammen. Hvis virksomheden gør det af sit gode hjerte, kan det være fint, men hvis grundlaget er, at det er god markedsføring, begiver man sig ind i en gråzone,« siger Eva Kistrup og peger på endnu en risiko ved velgørenhed:

»Det kan være svært at finde en investor til en nyetableret virksomhed, hvis investoren kan se, at en betydelig del af overskuddet er rettet mod velgørenhed. Og hvis virksomheden ikke kan følge med mængden af handler eller ikke kan give så meget af overskuddet som forventet, kan kunderne hurtigt miste troen på konceptet.«

19BUSRune.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen