Berlingske Business
15:31Pandora sætter fart på nye smykker

Vækstvirksomhed bremser op: Chef ryger i egen fyringsrunde

colego
Stifter af Colego, Martin Lavlund. Foto:

Tilbudsportalen Colego trækker bremsen og fyrer 37 ud af 67 ansatte. Resultaterne lever ikke op til forventningerne, og den erkendelse betyder samtidig, at stifteren Martin Lavlund nu trækker sig som direktør.

Bestyrelsesformanden for den teknologibaserede iværksættervirksomhed, den tidligere Viasat-topchef Peter Mægbæk Madsen, udtrykker forståelse for, at Martin Lavlund ikke vil stå i spidsen for egen virksomhed mere.

»Martin har valgt at trække sig som direktør i erkendelse af, at det ikke gik som planlagt. Det har jeg fuld respekt for. Ambitionerne var for høje. Det er ikke nemt at se sit eget projekt skuffe,« siger Peter Mægbæk Madsen til Berlingske.

Troels

Colego blev etableret i 2012 under navnet Pristorvet, og ambitionen var at skabe en tilbudsportal på nettet, der var bredere end de øvrige tilbudsportaler. Den grundlæggende idé var at vænne kunder til at bruge den samme portal, når de skulle have tilbud på opgaver i hjemmet, frem for de forskellige portaler, der ellers eksisterer.

Det ambitiøse projekt vakte opsigt, og det lykkedes over flere omgange at rejse samlet 37 millioner kroner fra forskellige investorer. Strategien var hele tiden at favne nye fagområder og at udvide til udenlandske markeder, deriblandt Tyskland og USA. Men nu har ejerne altså trukket bremsen. Ifølge bestyrelsesformanden handler det grundlæggende om, at den estimerede omsætningsvækst ikke har levet op til forventningerne. Han afviser, at virksomheden har en likviditetskrise og understreger i stedet, at det handler om at trimme strategien, inden det kommer så vidt.

iværksætteri

»Der er flere årsager til, at vi tilpasser virksomheden. Lønsomheden har grundlæggende ikke kunnet følge med. Vi har spredt os over for mange vertikaler. Vi har nok været for ambitiøse for, hvordan konceptet kunne udvikle sig i tyndtbefolkede områder,« siger Peter Mægbæk Madsen og tilføjer:

»Men vi ser stadig et marked derude, og bestyrelsen tror stadig på konceptet. Ikke mindst i USA, hvor vi stadig ser potentiale for et kæmpemarked. Vi fejlet med nogle ting, og det er det, vi bøder for nu. Derfor ser vi nu på, hvordan vi lægger en ny strategi.«

01BUSNine#2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen