Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Vækstivrige ingeniører tegner den nye industri­revolution

17BUSEY-Gadeberg-DIS-102743.jpg
DIS-grundlægger og direktør Michael Gadeberg (tv.) begyndte som en enmandshær for 20 år siden, men har nu medejer og meddirektør Søren Bunk ved sin side, når de ser nærmere på en af virksomhedens elmotorer. Foto: Michael Drost-Hansen

Vækstvinderen DIS har ambitioner om det helt store internationale eventyr. Industry 4.0 er en af løftestængerne.

De teknologiske tigerspring tvinger i disse år industrivirksomheder til at tænke nyt. Fænomenet bliver populært kaldt Industry 4.0, og det er netop en af de tendenser, som har været med til at sætte turbo på vækstmotoren i Dansk Ingeniørservice (DIS).

Skanderborg-virksomheden betegner allerede sig selv som den største danske aktør inden for sit felt. DIS er med sine flere end 500 ansatte fordelt på 12 kontorer i ind- og udland efterhånden blevet en så tung størrelse, at den også slår hårdt på de udenlandske markeder.

05BUSMarie-Louise-Bjerg-092.jpg

Kundernes behov stammer ofte fra, at de vil udforske mulighederne i Industry 4.0, som favner nye teknologier og ændrede kunde­behov – og på det felt ser det ud til, at DIS er ved at få et godt renommé. Direktør og stifter Michael Gadeberg nævner et eksempel:

»Vi arbejder f.eks. sammen med den japanske kæmpekoncern Hitatchi om deres globale Industry 4.0-løsninger. De har valgt os, fordi vi er agile. Vi kan hurtigt bevæge os derhen, hvor vi skal være. For dem er vi ikke de største eller det sikre valg. For dem er vi specialisterne, der er hurtige og er med på beatet.«

Siden begyndelsen i 1997 er DIS vokset med 30 pct. årligt. De vækstrater var med til at skaffe virksomheden hæder, da den i fjor vandt den midtjyske regionssejr i virksomheds­dysten EY Entrepreneur of the Year.

DIS har endnu ikke offentliggjort regnskab for sit forskudte regnskabsår 2016-2017 (1. juli til 30. juni), men Michael Gadeberg vil godt afsløre, at væksttendenserne fortsætter.

ey

»Det er ikke fordi, vi vokser hurtigere, end vi altid har gjort. Vi vokser med samme høje tempo, og det er derfor, vi fortsætter med at hyre specialister og åbne kontorer,« siger han:

»Som stifter og direktør er det naturligvis positivt og glædeligt at se, at vi bliver større. Men det er mindst lige så godt at vide, at væksten skyldes, at vi løser opgaverne og hjælper vores kunder – for det er i sidste ende det, der skaber øget efterspørgsel efter os.«

150 ansatte uden for landets grænser

DIS er bygget på knowhow og specialviden. Michael Gadeberg begyndte for tyve år siden som en enmandshær, men er i dag akkompagneret af medejer og -direktør Søren Bunk samt resten af staben.

Virksomheden er de seneste år for alvor trådt ind på det internationale marked, og i dag arbejder ca. 150 af de ansatte udenlands.

Michael Gadeberg oplever både et stort og stigende behov for de industrielle ingeniørløsninger, som DIS bygger på, hvilket er alt fra simple konsulentydelser til større, industriel produktinnovation.

Fordi Industry 4.0 fordrer helhedstænkning og innovation, der kommer helt fra bunden, og derfor arbejder DIS i høj grad med at løse opgaver fra det danske hovedkvarter.

»Det kalder vi Solution Sales. Her leverer vi en hel løsning – måske en maskine, en prototype , et koncept eller et helt nyt produkt. Det kan være en fordel, at vi løser den slags op­gaver her i huset. Her har vi de rigtige rammer. Vi har laboratoriet og kan både lave prototyper og montage,« siger han.

Erhvervslivet har i høj grad behov for løsninger, der nytænker gammelkendte koncepter og produkter. I hjemlandet er Dansk Ingeniør Service en af de helt store spillere, men når det kommer til udlandet, er det et andet game, forklarer Michael Gadeberg.

Konkurrenter med større overarme

»Mens kunderne i høj grad kommer til os i Danmark, er det noget andet i udlandet. Her udfører vi meget opsøgende arbejde. Det er udfordrende. Fra at være Danmarks største på vores område skal vi pludselig være verdens mindste,« siger DIS-direktøren.

»I udlandet konkurrerer vi mod meget store ingeniørvirksomheder, der bare har større overarme end os. Men vores fordel er igen, at vi kan bevæge os hurtigt. Derudover er vi anerkendt som et ingeniørfirma, der kan tiltrække os de skarpeste medarbejdere – og samtidig holde på dem.«

12BUSPIX-EY-130845.jpg

Dansk Ingeniørservices medarbejderstab er et af de emner, som Michael Gadeberg holder af at vende tilbage til. Han er ikke bange for at pointere værdien af et engageret og intelligent hold.

»Vi opsøger nye markeder og nye ydelser. Men det centrale er, at vi dyrker vores kernediscipliner, og at vi hele tiden bliver endnu bedre. Det giver os et højt fagligt niveau, som vi dyrker, og som er attraktivt at være en del af. Derfor søger folk hen i mod os« siger Michael Gadeberg.

 

»Det kræver selvsagt noget af ledelsen. Jeg bruger nok en fjerdedel af min tid med at understøtte medarbejderne og kulturen, men det er det værd. Det hele handler om at have de rigtige mennesker. Dem, der er motiverede og har lys øjnene. Dem, der vil det her. Det er det, der er fundamentet for den virksomhed, vi har skabt.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen