Berlingske Business

Væksthungrende tech-komet køber dansk konkurrent

falcon
Ulrik Bo Larsen er stifter og direktør af Falcon.io og har netop købt konkurrenten Komfo i jagten på mere vækst. Foto:

Det danske IT-selskab Falcon.io har i jagten på markedsandele og vækst købt den danske konkurrent Komfo.

Så er der blevet taget hul på en mindre konsolidering på den danske teknologiscene, hvor det højtflyvende IT-selskab Falcon.io køber sin danske konkurrent Komfo af softwareselskabet Sitecore.

Falcon.io køber ifølge en pressemeddelelse Komfo kontant for et fortroligt beløb uden at rejse yderligere kapital.

Dinero

Falcon.io producerer et redskab, som virksomheder kan bruge til at styre deres sociale medier. De to selskaber har nogenlunde samme målgruppe af store og mellemstore virksomheder, men Falcon.io er dog væsentligt større, især internationalt. Falcon.io’s kundebase tæller efter fusionen over 1.500 virksomheder globalt. Blandt andet Carlsberg, Toyota, William Grant & Sons, Momondo, Panasonic og Coca-Cola.

»Komfo er i verdensklasse indenfor reklamer på sociale medier og analyseredskaber, og vi glæder os til at kunne tilbyde det til vores kunder over hele verden. Komfos eksisterende kunder vil opleve en bredere og stærkere service - og her i Falcon.io vil vi styrke vores team med dygtige nye kolleger,« siger Ulrik Bo Larsen, stifter og CEO i Falcon.io.

03BUSDebat-David-Helgason-0.jpg

Komfo har 65 medarbejdere, heraf 30 i Danmark. Det betyder, at Falcon.io bl.a. bliver styrket med et højt specialiseret udviklerteam. Falcon.io har før opkøbet 200 medarbejdere, heraf 135 i Danmark.

»Det er helt specielt når to af verdens førende produkter bor 500 meter fra hinanden. Hvis de to ting, vi har opbygget, bliver lagt sammen, kan det forhåbentlig skabe grundlaget for en stor fælles succes i fremtiden. Jeg glæder mig til at se Komfos potentiale blive indfriet gennem Falcon.io’s store rækkevidde,« siger Rasmus Møller Nielsen, medstifter og CEO i Komfo.

Falcon.io’s omsætning voksede over 40 pct. organisk i 2017, og i 2018 forventer Falcon.io med opkøbet også en vækst i omsætningen på over 40 pct. Det er et selskab med fart på, men det har også sine omkostninger. Ifølge seneste regnskab for 2016/2017 leverede Falcon.IO et underskud på intet mindre end 80 millioner kroner og det skal ses i lyset af, at selskabet samme år præsterede en omsætning på 87 millioner kroner.

16BUSPix-Ulrik-Juul-Christe.jpg

Underskuddet fjernede egenkapitalen i selskabet, men en ny kapitalrunde i løbet af 2017 sendte flere penge i kassen for selskabet, der har store forventninger til særligt det amerikanske marked.

Selskabet er stiftet i 2010 og har siden rejst store runder af kapital. I 2015 tiltrak virksomheden over 100 millioner kroner i en kapitalrunde.

06BUSCOPENHAGENOPTIMIZATION.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen