Berlingske Business
17:03Mærsk var lyspunktet i rød C20-dag

Vækst-virksomheder risikerer druknedøden

193500353.jpg
En topleder skal bruge sin energi på udvikling og strategi fremfor lønsedler og fakturering. Illustration: Iris

Danmark er berømt og berygtet for en overflod af mindre virksomheder og få store virksomheder.

Det, at vi herhjemme skaber for få store virksomheder, er blevet kaldt »den store uløste udfordring for dansk erhvervsliv.« Men udfordringen med, at vækstvirksomheder rammer glasloftet, er også kendt som BMW-syndromet, underforstået at når ejeren får råd til en BMW, er målet nået.

Vores erfaring er dog, at det ikke er ambitionerne, der mangler. Forklaringen på, at væksten stopper, bunder snarere i, at danske virksomhedsledere og -ejere for sjældent tager livtag med »adhokratiet« i tide.

Ledelsen i de små vækstvirksomheder bliver nemlig meget tidligt fanget i driften af virksomheden. Og når det sker, mister de, der har ansvaret for toplinjen, den nødvendige tid og energi, der skal til for at udvikle forretningen.

07BUS518070697-160230.jpg

Hvad skyldes så det? Vi har en del af forklaringen: Ledere af mindre danske virksomheder forsømmer nemlig alt for ofte at indføre gode og klare forretnings­processer tidligt.

I stedet for at prioritere struktur og skalérbarhed har lederne fokus på at ansætte flere medarbejdere, finde flere partnere og åbne nye lokationer.

Faren ved det er, at væksten sker, uden at roller, strukturer og salgsprocesser er på plads, og det ender så med at tvinge ledelsen til at involvere sig i driftsopgaver, som medarbejderne ellers burde klare.

Tag f.eks. nøgleprocesser som salg, fakturering og opstart af nye kunder. Her viser vores analyse af over 600 virksom­heders brug af samme system, at mens man i Tyskland og Sverige typisk starter procesarbejde ved fem-ti ansatte, er tallet omkring 15-20 ansatte i Danmark.

11BUSOpinion-Universal-Robo.jpg

Vores naboer får altså styr på roller og processer, mens opgaven endnu er enkel. I Danmark starter vi først, når kompleksiteten er så stor, at opgaven bliver for svær at løfte.

I Danmark hører begrebet »forretningsproces« primært hjemme i store virksom­heder, vi er vel nordens italienere. Og hos de fleste ejerledere er processer lig med dokumentation og bureaukrati.

Når vi taler med danske ledere, får vi ofte reaktionen: »Det må vi tage fat på senere – jeg har travlt med …«.

Polske håndværkere er i gang med at bygge Nordhavnstunnellen i

Men danske ledere bør vende logikken på hovedet. Det at få tid og energi til at udfylde rollen som leder og udvikler forretningen, kræver, at man ikke drukner i rutineopgaver.

Struktur og processer er ikke forstyrrende elementer. De er forretningskritiske aktiviteter, som bør etableres tidligt og udvikles løbende – og det er ledelsens ansvar, at det sker.

Afkastet af den tids- og resurseinvestering, det kræver af arbejde procesdrevet, er store. For det sikrer, at når virksomheden bliver større, så har toplederen energi til de vigtige opgaver med hurtig produktudvikling, kapitalrejsning, strategiarbejde og partnerskaber frem for brandslukning, rapportering, lønsedler og fakturering.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen