Berlingske Business

Universitetsnøl kan kvæle iværksættermiljø

Universitetsnøl kan kvæle iværksættermiljø - 1
Protolabs stifter og direktør Romel Amineh er ved at gøre sig flytteklar. Ligesom flere andre virksomheder i Copenhagen Innovation Harbor har nystartede Protolab nemlig valgt at flytte fra de tidligere Nokia-bygninger, da de ikke længere kan vente på Aalborg Universitets langstrakte forhandlinger eller for den sags skyld få råd til universitetets høje huslejekrav. Foto:

Langstrakte forhandlinger og høj husleje er en bombe under et potentielt frodigt samarbejde mellem 30 iværksættervirksomheder og Aalborg Universitet i Nokias gamle bygninger i København.

Der var tale om et lys midt i en massefyring, da et iværksættermiljø med næsten 45 virksomheder opstod ud af Nokias lukkede udviklingsafdeling i Danmark sidste år. Historien blev bestemt ikke dårligere, da Aalborg Universitet meldte sig på banen og ville overtage Nokias bygninger. Dermed var grundstenen til et samarbejde mellem forskere, iværksættere og studerende lagt.

Denne vision, som flere fagfolk og politikere har hyldet, er nu ved at krakelere på grund af langstrakte forhandlinger og krav om husleje, der ligger langt over markedsværdien og en iværksætters formåen.»Forhandlingerne har trukket så langt ud, at folk ikke kan vente mere. Det er totalt uprofessionelt fra Aalborg Universitets side,« siger Lars Buch, der er blandt initiativtagerne til foreningen Copenhagen ICT, der er stiftet for at samle de godt 30 virksomheder, der befinder sig i Nokias gamle bygninger og giver en fælles stemme i forhandlingerne.

Drømmescenarie

Kimen til det, der skulle være et unikt innovativt miljø med ambitiøse virksomheder, små iværksættere og et universitet, blev lagt i kølvandet på Nokias lukning af den højtprofilerede udviklingsafdeling tilbage i 2011. Her lancerede den finske telegigant et såkaldt »Bridgeprogram«, som havde til mål at få alle ansatte i beskæftigelse og desuden hjælpe de personer, der gik rundt med ambitioner om at stifte egen virksomhed. Rådgivning, økonomisk støtte samt et tilbud om at benytte de gamle Nokia-kontorer gratis frem til Nokias endelige farvel var en del af pakken til iværksætterne. Aalborg Universitet rykkede ind allerede i sommer og overtog store dele af bygningerne. I et år har der været forhandlinger i gang med de mange iværksættere om lejekontrakter, da det nu er universitetet, som iværksætterne skal leje sig ind hos.

Afstanden mellem universitetet og iværksætterne har været for stor. Universitetet tilbød sidste år virksomhederne en husleje på 2.200 kr. per m2, hvilket skal ganges yderligere med en faktor 1,4, der dækker kantine og mødelokaler.For en ung virksomhed som Protolab løb huslejen dermed op i 52.000 kr. om måneden, hvilket nu har resulteret i, at virksomheden har fundet nye lokaler små ti km væk fra Sydhavnen i Brøndby til en tredjedel af den pris.»Der er ingen, der syntes, at det her hus ikke er en god idé. Alle vil det her, og det er det, som er absurd. Men der er en struktur på et universitet, der betyder, at der ikke bliver rykket, når muligheden er der. For os har vi ikke tid og ressourcer til det her tempo. Det er fuld pedal fremad for os,« siger stifter og direktør Romel Amineh.Protolab er et resultat af det omfattende prototypeværksted i Nokia. Romel Amineh har sammen med en partner købt alle maskinerne og kan dermed lave stort set alle slags prototyper på bestilling. Blandt kunderne er flere store virksomheder, men også en række af de andre iværksættervirksomheder i Nokias bygninger. De bruger Protolabs maskiner til at lave prototyper, og flere af de virksomheder, der arbejder tættest sammen med Romel Amineh og hans hold, overvejer kraftigt at flytte med.»Det er et simpelt regnestykke. Du har små nye virksomheder herude, som satser alt på, at deres virksomhed skal lykkes. Det er folk med familier, der knokler uden løn for at få deres virksomhed til at køre rundt og blive en succes,« forklarer han.

For sent

Mens Romel Amineh og en lille håndfuld virksomheder allerede er flyttet eller er lige ved at flytte, så arbejder foreningen af virksomheder videre på en løsning for de resterende iværksættere. Lige nu sidder foreningen med to tilbud fra henholdsvis Aalborg Universitet, der er gået væsentligt ned i pris samt et tilbud om at flytte til nye lokaler et andet sted i København. Problemet har indtil videre været, at universitetet som statsinstitution ikke må udleje til en billigere pris, da det kan opfattes som erhvervsstøtte.

Den problemstilling har universitetet i 11. time løst ved at trække forskerparken Novi ind som en form for mellemmand, og lade dem stå for udlejningen. Spørgsmålet er nu, om det er for sent at holde på de lidt over 30 virksomheder, der ifølge Berlingskes oplysninger groft sagt er delt i to. En gruppe, der mener, at man skal blive sammen med universitetet og en gruppe, der kan se flere fordele i at have deres egne lokaler. Der vil blive truffet en beslutning inden udgangen af denne måned.

Gulerod til universiteter

Christian Vintergaard, direktør i Fonden for Entreprenørskab Young Enterprise, der beskæftiger sig med at fremme iværksætteri i uddannelsessystemet, kalder det ærgerligt, fordi det er en fordel for de studerende, hvis de får nogle praktiske tilbud ude i virksomhederne. Meget af den teori, de får ind, forsvinder og bliver ikke nærværende, hvis de ikke anvender den.

»Men samtidig mangler universiteterne en tydeligere gulerod, hvis de skal indgå i et samarbejde med erhvervslivet. Det vil også kreere et marked for universiteterne,« siger han og henviser til, at universiteterne ikke har nogen umiddelbar klar økonomisk grund til at beskæftige sig med erhvervslivets praksis ud over at følge en generel trend om øget erhvervssamarbejde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen