Berlingske Business
17:42

Ungt talent jagter fremtidens lægemidler

16BUSPix-Talentjagten-10525.jpg
Christina Trojel-Hansen (tv.) skal spotte de mest interessante forskningsprojekter eller startup-virksomheder i medicinalindustrien. Hun er ugens gæst i Talentjagten med Ane Cortzen. Foto: Asger Ladefoged

I det nyeste afsnit af podcastet »Talentjagten« kan du høre Christina Trojel-Hansen fra Novo Seeds fortælle om, hvordan hun til daglig jonglerer med titlerne som forretningskvinde og forsker i jagten på ny medicin.

De fleste ville nok have stillet sig tilfreds med titlen som kræftforsker efter mange år under uddannelse. Men ikke Christina Trojel-Hansen.

Hun kunne se ideen i at kombinere forskning med forretning og videreuddannede sig derfor med en ErhvervsPh.D. I dag bruger hun sin viden som forsker og forretningskvinde hos Novo Seeds. Her består hendes job i at spotte de mest interessante forskningsprojekter eller startup-virksomheder i medicinalindustrien og udvælge dem, som Danmarks største pengetank, Novo A/S, der blandt andet står bag Novo Nordisk, skal investere deres mange mia. i at udvikle.

05BUSPix-Talent-Thorhauge-1.jpg

»Det kunne jo være fantastisk at få noget af al den gode forskning til at blive til nye lægemidler og måske lave den nye Novo Nordisk i Danmark,« fortæller Christina Trojel-Hansen i det nyeste afsnit af »Talentjagten«, som i denne uge handler om, hvordan man kan styrke sit talent.

Christina Trojel-Hansen er et af Berlingske Business’ 100 udvalgte talenter, og i en alder af 34 år bruger hun blandt andet sin arbejdsdag hos Novo Seeds på at lede efter nye behandlinger af kræft. Selskabet råder over et budget på 20-30 mio. euro om året.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

09BUSLars-Fruergaard-Joer#2.jpg

En lukket verden

Ifølge Christina Trojel-Hansen har universiteterne for lidt fokus på, hvordan forskning kan omdannes til forretning. Karrieren som forsker er ofte en ensrettet vej i et lukket miljø, og det er sjældent, at nogen går i den kommercielle retning og får deres forskning ud af laboratoriet.

»Det er en stor skam. Ret tidligt i min uddannelse så jeg, at der blev publiceret mange fine, dyre data, som lå på universiteterne og ikke kom videre på grund af blandt andet patentrettigheder. Så jeg ville gerne forstå, hvad det krævede at få forskning til at blive til behandlinger og samtidig give mening økonomisk for investorer,« forklarer Christina Trojel-Hansen.

Derfor begyndte hun at tage kurser i innovation og kommercialisering og opdagede muligheden for en ErhvervsPhD, der lærte hende forskellen på at være forsker i en virksomhed frem for et universitet.

19BUSTalentjagten-105453.jpg

Udforsk grænserne

Interessen for at dykke ned i iværksætteriet og forretningsdelen af forskningen mener Christina Trojel-Hansen til dels skyldes hendes forældre, som begge har været selvstændige, men i høj grad også den rigtige mentor i skikkelse af Flemming Besenbacher, professor og leder af Nanocenteret på Aarhus Universitet.

»Han er en stor inspirationskilde for mig, så jeg spurgte ham, om han kunne overveje at blive min mentor. Og det er noget, jeg gerne vil give videre til andre. Man skal ikke være bange for at stille spørgsmål og få input fra andre. De fleste døre er åbne, hvis man tager fat i folk på en god måde,« fortæller hun.

Hårnålens Værdi

Når Christina Trojel-Hansen holder foredrag om Novo Seeds på universiteterne rundt om i landet, rådgiver hun også de studerende til at tænke i andre baner end kun forskningen. At udvikle og efteruddanne sit talent handler for Christina Trojel-Hansen om at udforske grænserne, kigge ad alternative veje, og ikke være snæversynet omkring den karriere, som ens uddannelse åbner op for. Selv er hun ikke færdig med at uddanne sig og blive klogere.

»Jeg føler, at jeg først lige er startet på en rejse, hvor jeg lærer noget nyt hver eneste dag.«

Til slut i podcasten inviteres du indenfor hos Nordea, hvor deres eksperter og egne talenter giver gode råd til talentudvikling.

I dette afsnit deler Mads L. Thomsen, der er chef for talentudvikling i Nordea, ud af sin erfaring og giver gode råd til, hvad man selv kan gøre for at udvikle på sit talent.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

13BUSTalentjagten-104357.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen