Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Ungt fynsk firma sælger uden sælgere

dax
Jesper Refning, Managing Partner i Daxiomatic.

Selvom virksomheden ikke har ansat nogen sælgere, vokser den støt og roligt år for år.

Ingen vækstmål eller mål om faktureringsgrader og med en strategi om at sælge så lidt som muligt, har den lille ERP-virksomhed (Enterprise Ressource Planning) Daxiomatic alligevel fundet vejen til vækst. Det viser offentliggørelsen af virksomhedens 2015-regnskabet med en øget omsætning på 37 pct. sammenlignet med året før

Daxiomatic, med hjemsted i Odense, blev stiftet i 2010 som et modsvar til det etablerede ERP-marked. Produktet, de sælger er administrative IT-systemløsninger, der kan optimere og effektivisere en virksomheds ressourcer og processer og synliggøre resultaterne. Siden 2012 er bruttofortjenesten steget støt og roligt fra 6,7 mio. kr. til 25,4 mio., og nettoresultatet er fulgt med i perioden fra et nul til fem mio. kr. sidste år.

Men der er altså ingen sælgere ansat i virksomheden, der kan overtale kunderne til at vælge Daxiomatic frem for andre udbydere.

Værdiskabelse over indtjening
Managing Partner i Daxiomatics, Jesper Refning, slår fast, at der ikke findes et mål om at sælge mest muligt, og det er lige præcis det, der har givet bonus, mener han. Ifølge ham er et typisk salgskorps derfor ikke nødvendigt for at sælge. I stedet dyrker virksomheden et højt informationsniveau og det tætte kundeforhold, der kan føre til længerevarende relationer.

»Vi har bygget et firma op, der er fokuseret på at skabe værdi hos vores kunder. De bliver vejledt til dét, der øger værdien for dem. Ofte joker vores kunder med, at vi aldrig vil sælge dem noget«, siger Jesper Refning, og fortæller også, at man løber ind i undren over virksomhedens kundekontrakt, der lidt atypisk giver mulighed for øjeblikkelig opsigelse.

»Vi sætter os selv meget bevidst i en kattepine, hvor vi hver eneste dag giver kunderne frihed til at vælge en anden leverandør. Hvis de på nogen måde har lyst til det, så har vi ikke gjort vores job godt nok,« fortæller Jesper Refning. Han ved, det kan virke banalt at sige, at man altid ”sætter kunden først”, men mener, at det er en af grundene til virksomhedens fremgang.

»Selvfølgelig handler salg for de fleste om at tjene nogle penge, men dem tjener du ikke, hvis du ikke har kunderne på din side,« slutter Jesper Refning.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen