Berlingske Business

Udenlandske markeder er springbræt til vækst

rr
Foto:

Et begrænset hjemmemarked får mange virksomheder til at søge udenlandske kundekredse. Og man behøver ikke rejse langt.

Ude godt, hjemme bedst, lyder et mundheld. Men når det kommer til vækst, kan det efter et vist punkt ofte betale sig at se uden for landets grænser efter markedsmuligheder.

»Det er rigtig godt at have fokus på det danske marked, men hvis man vil vokse som virksomhed, er det vigtigt, at man eksporterer. Især fordi vi har et mindre hjemmemarked end mange andre lande,« siger chefkonsulent i Dansk Erhvervs internationale afdeling Nynne Norman Scheuer.

Hun forklarer, at strategien kan være forskellig for virksomhederne. Nogle går målrettet efter udlandet, mens andre begynder lokalt og først senere rykker videre. Fælles for alle, der drømmer om at afsætte deres produkter til eksotiske kundekredse, er dog, at man bør sætte sig grundigt ind i det marked, man vil ind på.

Mødet med de fremmede markeder

Det mener man også hos Væksthus Hovedstadsregionen. Her har man over de seneste tre år kørt projektet Growbiz, der har hjulpet 63 små og mellemstore virksomheder med at eksportere til udlandet. Blandt andet ved hjælp af workshopper og kontakter til mulige kunder og partnere gennem Eksportrådet.

»Mange af virksomhederne har helt specielle kompetencer og oplever, at markedsmulighederne begynder at blive begrænsede i Danmark. I stedet kan de tage til udlandet, få nye kunder og dermed også vækst til Danmark,« siger projektleder i Growbiz Peter Koppel og tilføjer:

»Det gælder om at lære fremmede markeder at kende. Hvilke love og regler der gælder, hvordan man konkurrerer, handler og omgås hinanden, og ikke mindst om der overhovedet er interesse for produktet.«

Programmet har ifølge en evaluering været en succes, og på baggrund af erfaring­erne fortsætter det med en ommodelleret model. Hvor Growbiz tidligere kun fokuserede på nærmarkeder, er der eksempelvis fremover også åbnet for de fjerne.

Alligevel tror projektleder Peter Koppel, at de fleste kommende virksomheder i programmet vil fortsætte med at forsøge sig tæt på Danmark. For mange mindre virksomheder spiller det ifølge ham en stor rolle, at risikoen er mindre i lande, hvor man allerede er vant til at handle med danskere. Og hvor både kulturforskelle og omkostninger i et eksportfremstød oftest er mindre.

»Som et muntert modspil til BRIK-landene, har vi snakket om SUND-landene. Sverige, UK, Norge og Deutschland. Måske er sproget ikke helt skarpt, men vi mener, at det er sundt at tage til SUND,« siger Peter Koppel, som understreger, at fjernmarkeder ikke er udelukket.

30BUSLangenaes-bageri-aabne.jpg

De kompatible lande

Også Nynne Norman Scheuer fremhæver nærmarkederne som et godt afsæt for mange virksomheder.

»På mange måder er det mere overskueligt at eksportere til lande, som er geografisk tæt på Danmark. De er ofte en del af EU med samme regler og systemer, og vi minder om hinanden i både virksomhedskultur og forbrugeradfærd,« siger Nynne Norman Scheuer og tilføjer:

»Når det er sagt, ligger der også et potentiale på markeder længere væk. Det kommer an på den konkrete virksomhed. Nogle finder det langt borte, andre behøver blot at se til Sydtyskland.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen