Berlingske Business
17:16

TV 2-topchef om bagsiden ved jobbet: »Det er svært at se andre blive kede af det«

BM
Overskrift
Merete Eldrup, administrerende direktør for TV2/Danmark Foto:
 
 

I podcasten »Hjørnekontoret« fortæller TV 2s administrerende direktør, Merete Eldrup, om sine ti års erfaring på posten, og hvordan livet som topchef ikke altid er en dans på roser.

Da Merete Eldrup i 2007 sagde ja til jobbet som administrerende direktør for TV 2, havde hun ikke regnet med, at stationen var i så stor krise, som det var tilfældet. TV 2 var ved at gå konkurs og måtte låne penge af staten, da bankerne havde lukket kassen i, og en af hendes første opgaver som direktør blev at fyre 140 medarbejdere og nedlægge 200 stillinger.

»Man havde investeret meget voldsomt i nye projekter. Det kunne have været klogt, hvis ikke det var sket i slutningen af det opsving, vi havde i Danmark. Vi ramte finanskrisen med 100 km i timen og ingen penge på bankbogen,« forklarer hun i podcasten »Hjørnekontoret«.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

På trods af en hård start med fyringer og ingen penge til udvikling af stationen besluttede Merete Eldrup sig for at »holde ud, til det blev sjovere en dag«.

»Jeg havde lyst til at vise, at jeg ville blive, også gennem svære tider. Det er godt for organisationen og for én selv at føre tingene ud i livet. Det er jo nemt at sætte en masse ting i gang og så skynde sig væk, inden man ser, om det virker,« forklarer hun.

Artiklen fortsætter under billedet
BM
Merete Eldrup, administrerende direktør for TV2, fortæller om nogle af de svære ting ved jobbet i podcasten »Hjørnekontoret«. Foto : Thomas Lekfeldt

Den første tid hos TV 2 handlede om at få økonomien vendt. Da det endelig så lysere ud, var der dog ikke tid til at læne sig tilbage. Igen måtte topchefen smøge ærmerne op og kaste sig over en ny krise i form af dalende seertal og tab af reklamekroner. Seerflugten skulle bremses, programmerne nytænkes, og hovedkanalen skulle udvikles.

Der var nok at se til både på kontoret og på privatfronten, da hun og familien i samme periode oplevede, hvad det vil sige at komme en tur i mediemøllen. Hendes mand, Anders Eldrup, blev i 2012 fyret fra sit job som direktør i DONG Energy, anklaget for at forgylde fire medarbejdere med høje lønpakker uden bestyrelsens godkendelse. Familiens telefoner ringede uafbrudt, og navnet Anders Eldrup var på alles læber.

»Det var meget svært at gå på arbejde hver dag og passere News-redaktionen og have News kørende på mit kontor, hvor hans navn stod hele tiden,« fortæller Merete Eldrup, som på intet tidspunkt udtalte sig om sagen. Heller ikke til TV 2.

 

02BUSMarianne-Dahl-Steens#2.jpg

Men i sidste ende er pressens opmærksomhed dog en del af jobbet – på godt og ondt, lyder det fra Merete Eldrup.

»Jeg kan ikke have ondt af os. Man ved jo, at med de job følger der også offentlighed med. Men det er svært at se andre blive kede af det. Man vil jo gerne beskytte sine børn.«

Anders Eldrup fik senere medhold og krav på en fratrædelsesgodtgørelse fra DONG Energy. Med sig fra den periode har Merete Eldrup også fået en værdifuld lektie, da hun som administrerende direktør ofte tager stilling til TV 2s egen dækning af lignende sager.

»Det er det, vi udsætter andre for hele tiden, så det er sundt selv at prøve det.«

Artiklen fortsætter under billedet
BM
Merete Eldrup, administrerende direktør for TV2/Danmark Foto : Thomas Lekfeldt

En ny krise for TV 2

I årets første halvår leverede TV 2 det, de selv kalder for et historisk godt resultat, og planer om at sælge stationen har i nogen tid været på tegnebrættet. Flere potentielle købere har allerede meldt sin interesse, heriblandt Berlingske Media, Egmont og Viasat-ejeren MTG.

»Hvor jeg er henne i det her, tager jeg fuldstændig roligt. Det er fordelen ved, at jeg har siddet her i ti år. Men det er ikke nogen hemmelighed, at vi ønsker en publicistisk ejer,« lyder det fra Merete Eldrup.

09BUSPix1-Petter-Anker-Stor.jpg

Men nu banker en ny krise på døren hos TV-stationen, som kan få stor betydning for et potentielt salg. EU-Domstolen fastslog for nylig, at de reklameindtægter, som TV 2 modtog i perioden 1995-1996, og kompensationsordningen fra 1995-2002 var statsstøtte. Nu afventer Merete Eldrup, at Østre Landsret tager stilling til, om pengene skal betales tilbage til staten, og om konkurrenten Viasat skal kompenseres, fordi den ikke-godkendte statsstøtte gav en konkurrencefordel.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app og på Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.

27BUSPix-Morten-Albaek-1229.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen