Berlingske Business

Turbulent år for ambitiøst IT-selskab

08busmartinsen.jpg
Bo Martinsen etablerede Norriq på ryggen af danske IT-selskaber tilbage i 2006. ?PR-Foto: Norriq.

Nye kapitalstærke ejere og den oprindelige stifter skal nu vende udviklingen i IT-selskabet Norriq, der på et år måtte se 50 medarbejdere forlade selskabet, omsætningen reduceret med 52 millioner kroner og en knaldrød bundlinje.

Det er et gammelkendt ansigt, som nu har taget hul på at få vendt udviklingen i en af Nordens største leverandører af IT-systemer, der mildest talt har levet en omtumlet tilværelse det seneste halvandet år.

Den oprindelige stifter, Bo Martinsen, er i efteråret vendt tilbage som adm. direktør for IT-selskabet Norriq efter at have tilbragt 11 måneder på sidelinjen. Efter nogle urolige år gennem krisen blev Bo Martinsen fyret af ejerkredsen ved udgangen af 2011, og en salgsproces blev sat i gang. Det forløb var ikke sundt for selskabets bundlinje, hvilket koncernens årsregnskab vidner om.

Nettoomsætningen styrtdykkede fra 297 millioner kroner til 245 millioner kroner, og årets resultat tegnede sig for et minus på 29 millioner kroner.

»Virksomheden har i store dele af 2012 været i en salgsproces. Det var det, der var fokus på – ikke udvikling,« forklarer Bo Martinsen.

Han er nu tilbage i selskabet, og har sat kursen mod vækst igen. Med en gruppe af de oprindelige investorer i ryggen købte han selskabet, og koncernen har dermed fået styrket sit kapitalgrundlag af de nye aktionærer.

Dels ved en kapitalforhøjelse og delvist ved et lån. Det samlede kapitalgrundlag blev styrket med 44 millioner kroner. Koncernen har en soliditet på 33,5 procent og en samlet kapital på 56 millioner kroner.

Investorer ville ud

Bo Martinsen etablerede Norriq i 2007 ved en sammenlægning af selskaberne Munk IT, Conzern og Senseit Business Solution. Målet var at blive en af de ledende spillere inden for IT-systemer til hele verdens selskaber baseret på Microsofts systemer – ikke mindst Navisionsystemerne, der i sin tid skabte Dam-gaard-brødrenes formue.

Investorerne var overvejende færøske med Føroya Tele og Eik Bank som de største bidragsydere. Finanskrisen var hård ved det ambitiøse selskab.

I 2010 kom Eik Bank ud i alvorlige økonomiske problemer, der endte med, at den færøske bank blev overdraget til Finansiel Stabilitet og senere hen solgt til Spar Lolland. Investorerne ville ud i løbet af 2011, og en salgsproces blev sat i gang.

Uenighed mellem Bo Martinsen og ejerne om salget førte til, at stifteren måtte forlade selskabet, og i det efterfølgende vakuum forlod over 50 ansatte selskabet.

Nu er Bo Martinsen tilbage i hjørnekontoret med kapital i ryggen og klar til at finde ny vækst .

»Det har været en svær periode. Det har været skidt, at så mange medarbejdere forsvandt, men nu er vi igen ved at komme tilbage på sporet og arbejder hårdt med at vende virksomheden rundt. Det første halvår er gået godt, og vi har allerede ansat 41 nye medarbejdere og har igen en positiv drift,« siger han.

Vækst på nye markeder

Væksten skal ifølge Bo Martinsen blandt andet hentes på nye markeder og er nu for alvor ved at slå hul på det globale marked med IT-systemet »Drink-IT«, der er baseret på Microsoft Dynamics NAV og målrettet bryggerier.

Carlsberg bruger Drink-IT til sin ekspansion i Asien og Heineken har netop implementeret Drink-IT sammen med Microsoft CRM i hele Afrika og nu følger Asien, Caribien og Syd- og Mellemamerika

Derfor har Norriq fornyeligt etableret kontor i Tunesien med foreløbigt fem ansatte, hvor det fremadrettet skal være en global support-afdeling for Drink-IT.

Bo Martinsen forventer, at der ligger et stort potentiale i at målrette IT-systemerne til særlige brancher og industrier. Blandt andet har Norriq netop udviklet og leveret en IT-platform til 78 BMW-forhandlere i Belgien, Holland og Luxembourg. En aftale, der i første omgang har en værdi af cirka 15 millioner kroner, vurderer Bo Martinsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen