Berlingske Business

Tøjportal vil rydde op på hylderne

16BUSKonrad-Kierko.jpg
Konrad Kierklo er medstifter af online-tøjbutikken Miinto.dk. Efter tre år med underskud, er der nu kommet sorte tal på bundlinjen, og virksomheden står over for en konsolidering, hvor der skal ryddes op i antallet af butikker på platformen. ?Foto: Mikkel Møller Jørgensen

Netportalen Miinto.dk, der samler flere end 400 danske tøjbutikker på internettet, har nu overskud. Virksomheden er på vej ind i en ny fase, siger stifteren, og så skal der ryddes op blandt portalens butikker.

I fire år har netportalen Miinto.dk samlet danske modebutikker og solgt deres tøj på internettet. Der har været fart på for virksomheden, der nu er til stede i Danmark, Norge, Sverige, Holland og Spanien. Herhjemme kan brugerne købe tøj gennem Miinto.dk hos 400 butikker og globalt har iværksætterne indgået aftale med 1.500 butikker.

Ifølge Konrad Kierklo, der er medstifter af Miinto.dk og operationel direktør, har de investeret stort i at vokse hurtigt, udvikle og øge kendskabsgraden. Nu går iværksættervirksomheden dog ind i en ny fase.

»Vi har frem til nu været i en rendyrket vækstfase, men nu er vi på vej ind i en fase af mere kontrolleret vækst. I begyndelsen handlede det om at få så mange butikker ind som muligt. Det var om at få et stort udvalg og omsætningen op,« forklarer han.

Det seneste årsregnskab repræsenterer ligeledes en milepæl for den unge virksomhed. For det er første år med et overskud på bundlinjen. Det negative årsresultat på lige under to mio. kr. på bundlinjen i 2011-regnskabet erstattes i 2012 med et overskud på 124.695 kr. Egenkapitalen er på minus 5,4 mio. kr.

Bag Miinto.dk står nogle kapitalstærke investorer, der har finansieret de offensive vækstplaner op til nu i form af Carsten Mikkelsen og Jesper Buch. Førstnævnte er manden bag Crazy Daisy-kæden og nu business angel med investeringer i et hav af succesfulde danske virksomheder – blandt andet JustEat. Jesper Buch er medstifter af JustEat og investerer nu også i nye iværksætterprojekter.

Oprydning

Med de to erfarende herrer på sidelinjen har det unge hold bag Miinto fået skabt en portal med store mængder indhold. Nu er tiden dog kommet til at skærpe kerneproduktet, forklarer Konrad Kierklo.

»Vi rydder lidt op. Vi tager en seriøs snak med de butikker, der måske ikke sælger så meget, forsøger at guide dem, ellers siger vi farvel,« lyder den kontante melding.

Miinto.dks forretningskoncept ligger på mange måder tæt op ad, hvad JustEat gjorde for mere end ti år siden, da madportalen samlede alle landets pizzeriaer og grillbarer på nettet. Miinto.dk samler tøjbutikker, der typisk ikke har onlinemusklerne til selv at slå igennem på nettet. Portalen har i dag samlet 400 butikker i Danmark og 1.500 butikker rundt om på kloden.

Forretningsmodellen bygger på, at butikkerne betaler 10.000 kroner for at blive en del af den fælles onlinebutik. Læg dertil, at mellem otte og seksten procent af salget i online-butikken går til Miinto.

Et forretningskoncept, der har vist sig at give pote, fordi de små tøjbutikker ser en fordel i at kunne præstere salg både på internettet og fysisk i butikken.

Men nu er det altså ikke alle butikker, der er velkomne.

»Vi skal være lidt mere kræsne. Det slog os sidste år, at vi har flere end 90.000 produkter på Miinto.dk. Hvis man søger på en lyseblå skjorte, kan man se flere end 15 sider igennem. Vi skal hjælpe brugeren lidt mere. Derfor har vi nu et samarbejde med en lang række gode modebloggere, der hjælper os med at finde ud af, hvad der rykker. Kombineret med data fra sitet, hvor vi kan se, hvad der bliver solgt og søgt på, kan vi gå ud og henvende os til de rigtige butikker,« fortæller han.

Kasseapparat skal drive vækst

Konrad Kierklo har store forventninger til 2013, der bliver præget af konsolidering på de nuværende markeder og ikke mindst udrulningen af Miinto.dks helt store satsning i det nye miintoPOS.

MiintoPOS er et kassesystem, som har til formål at synkronisere butikkernes fysiske lager med deres online lager på miinto.dk. Det betyder, at butikkerne nu har deres kasseapparat på en iPad, og dermed er der en sammenhæng mellem onlinebutikken og den fysiske butik. Hvis de sidste blå skjorter bliver solgt i butikken, vil det automatisk stå på sitet, at skjorten er udsolgt.

»Vores mission er basalt set at være det bedste site at shoppe på for forbrugerne, ligeledes skal vi ud fra et business to business-perspektiv være det bedste site for butikker. Vi skal fremadrettet være mere for butikkerne, og der er dette system en del af strategien,« forklarer Konrad Kierklo.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen