Berlingske Business

Tilbudsportal når trecifret million-milepæl

17BUSMartin-Lavlund.jpg
Martin Lavlund er CEO for udbudsportalen Colego, der gør sig i at formidle kontakt, tilbud og ratings mellem virksomheder og kunder – blandt andet mellem tømrere og husejere. Arkivfoto: Asger Ladefoged

Der begynder for alvor at komme gang i gryderne hos Colego. Portalen, der etablerer kontakt mellem private og fagfolk, har i 2015 formidlet opgaver for over 200 mio. kr.

Læg din opgave ind på en hjemmeside, læn dig tilbage og afvent, at professionelle sender tilbud til dig. Den metode til at finde en fagmand ser ud til at vinde stor udbredelse i disse år.

Det oplever man i hvert fald i tilbudsportalen Colego, der har tre år på bagen, og som nu har nået det, der bliver beskrevet som en vigtig milepæl. Den har nemlig noteret sig, at den samlede værdi af de opgaver, som portalen indtil nu har formidlet i 2015, er kommet over 200 millioner kroner.

Den stigende ordreværdi afspejler sig efterhånden også i virksomhedens omsætning. Stifter og topchef Martin Lavlund vil ikke ud med de eksakte tal, men han fortæller, at omsætningen steg 2,5 gange fra 2013 til 2014. Den udvikling fortsætter.

»Det går bedre end forventet med Colego. Vi havde faktisk ikke forventet, at omsætningen ville stige på den måde. Billedet ser fornuftigt ud,« siger han.

Colego er da også ved at vokse sig stor. Virksomheden er forankret på Teglholmen i København og har rundt regnet 60 fuldtidsansatte – hovedsageligt i Danmark.

q

Den er en klassisk teknologibaseret startup-virksomhed, som eksterne investorer indtil videre har investeret fem millioner euro i (ca. 37 mio. kroner), og hvor det altovervejende fokus lige nu er på vækst.

Martin Lavlund mener, at baggrunden for, at tilbudsportaler i disse år har fremgang, skal findes i flere ting. Én er selvsagt, at der er privatpersoner, som vælger at lægge opgaver ud. En anden er, at det i hans optik er ved at gå op for de tilmeldte virksomheder, at der er nogle fordele i den slags koncepter, som traditionel markedsføring har svært ved at matche.

Det er i hvert fald tilfældet, når man er en lille eller mellemstor virksomhed, som skal finde kunder.

»Problemet er ofte, at man som virksomhed ikke ved, hvad ens annoncering munder ud i. Det giver måske flere henvendelser, men giver det reelt ordrer? Samme problem gælder nettet, hvor for eksempel Google Adwords giver trafik på ens hjemmeside, men du ved reelt ikke, hvad du får ud af det i sidste ende,« siger Martin Lavlund og tilføjer:

»På Colego får virksomhederne i stedet leads (forespørgsler, red.), som man så kan give tilbud på og efterfølgende beregne, om man tjener nok penge på. Det er simplere og mere overkommeligt, og det tror jeg, der er mange mindre virksomheder, som godt kan lide.«

Der er efterhånden en del aktører inden for området tilbudsportaler. Der er eksempelvis Autobutler, der gør sig i autoværksteder, Agera, som har specialiseret sig i advokat- og revisorbranchen, samt 3byggetilbud, der – som navnet antyder – er fokuseret på byggeri.

05BUSPix-Autobutler-Peter-M.jpg

Colego forsøger at skille sig ud sig ved at være en branchemæssigt bredere portal. Den har med stifterens ord »flere vertikaler«, og det er helt centralt for konceptet, forklarer han, med henvisning til de 40 erhverv, som Colego dækker. Det har også vist sig i forbindelse med virksomhedens første forsøg på at komme ind på et udenlandsk marked.

»Vi arbejder nu i Tyskland – nærmere betegnet i Hamborg. Her er vi oppe på 250 betalende samarbejdspartnere fordelt på syv erhverv. Og her er det tydeligt, at kunderne godt kan lide, at man kan få flere tilbud samme sted. Et eksempel er, at man søger et flyttetilbud, men ender med også at vælge at få tilbud på malerarbejdet,« siger han.

Eksemplet udgør i Martin Lavlunds optik kernen i det koncept, han gerne vil bygge op. Det er nemmere og mere brugervenligt for folk, at de kan søge flere forskellige slags tilbud på den portal, de allerede kender, frem for at de skal ud på forskellige hjemmesider og gøre samme arbejde.

06BUSsommerhus.jpg

Derfor tror Colego-stifteren da også, at der venter en konsolidering inden for tilbudsportaler de kommende år. Det gælder ikke mindst i Danmark.

»Fremtiden kommer til at byde på konsolidering. Problemet i Danmark er, at der er for lidt indtjening i den enkelte vertikal eller branche. Der er simpelthen for få mennesker. Det kræver bredde, hvis man vil høste synergi­effekter på tværs af dem. Derfor kan man ikke bare koncentrere sig om få områder,« siger han.

Da der er omkostninger forbundet med at oprette personer som kunder, er det i Martin Lavlunds optik vigtigt at basere en tilbudsportalforretning på, at folk vender tilbage og bruger servicen igen og igen. Hvis de gør det, vil det kunne skabe grobund for, at kendskabet til tilbudsportalen bliver spredt via mund-til-mund-metoden.

10BUSsofie1.jpg

Kunderne kan altså i sidste ende blive »ambassadører« for virksomheden. Og den slags markedsføring er alt andet lige det drømmescenarie, som de fleste virksomheder ønsker at gøre til virkelighed. Det er i hvert fald det, Martin Lavlund håber for sit eget og Colegos vedkommende.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen