Berlingske Business

TIA Technology klar til at surfe på den anden bølge

21BUSLiselotte Munk_02.jpg
Liselotte Munk har arbejdet i TIA Technology siden kriseåret 2008. Fra 2011 har hun været administrerende direktør. »Der er sket en ændring nu. Ikke at pengene sidder løst, men der er en vilje til investeringer. Men man er i dag meget business-case-drevet og ikke teknologidrevet.« Foto: TIA Technology

Den software, som TIA Technology har vokset sig stor på, er klar til at blive rullet yderligere ud. Første bølge var Skandinavien – nu står resten af Europa for tur.

Kernen i mange forsikringsselskabers verden er IT. Systemer der skal holde styr på alt fra policer og skadesanmeldelser til fakturaer og kundehenvendelser. Det er præcis, hvad Virum-virksomheden TIA Technology gør sig i, og den melder sig parat til at satse på vækst.

Efter nogle år i et marked, som var præget af finansernes fald i 2008 og den efterfølgende uro og forsigtige adfærd, den affødte, begynder virksomhedens topchef, Liselotte Munk, nu at se tegn på forbedringer, og dem agter hun at bruge til det, hun beskriver som virksomhedens »anden bølge«.

»Vi vil vokse os større, og vi mener, der er potentiale i vores system. At nå til Asien og lignende er nok mest en drøm lige nu, men det ændrer ikke ved, at vi er til stede i Europa. Man kan sige, at vores første bølge af vækst handlede om Skandinavien – den anden handler om at komme endnu mere ud i Europa, og det er vi i gang med,« siger Liselotte Munk.

pix-weggw

TIA Technology er i dag en virksomhed med 70 medarbejdere, mere end 30.000 daglige brugere og en omsætning på knap 130 millioner kroner. Virksomheden har sine rødder i forsikringskoncernen Topdanmarks kuldsejlede internationale satsning tilbage i slutningen af 1980erne. Den fik aldrig rigtig luft under vingerne, hvorfor det så endte med, at de tre partnere, der havde været med til at udvikle de systemer, som var blevet arbejdet på, simpelthen købte hele forretningen af forsikringskæmpen.

Fra 1996 drev de tre virksomheden videre med en håndfuld kunder, men valgte at sælge majoriteten af ejerskabet til kapitalfonden DKA. Herefter er det gået fremad skridt for skridt.

En af årsagerne til fremgangen kan være, at den oprindelige idé faktisk var god nok. For TIA Technologys platform var tænkt som en international satsning – og derfor var den fra begyndelsen designet til at kunne udbygges til at kunne håndtere eksempelvis forskellige valutaer og lovgivningsmæssige hensyn. Og det er noget, der giver mening i nutidens globaliserede verden.

Liselotte Munk mener simpelthen, at TIA Technology står med en platform mellem hænderne, der både kan modificeres efter forskellige lande og virksomheders behov – og som er attraktiv for såvel små som store forsikringsselskaber.

»Vi har både Zurich og Codan – og så har vi Landbrugsforsikringen i Norge med 10-12 medarbejdere. Min påstand er faktisk, at vi henvender os til samtlige skadesforsikringsselskaber. Både små og de store. Vores kunder i dag ligger måske i den ene ende, men det skyldes andre faktorer, som f.eks. markedsføringsfokus,« siger hun og tilføjer:

»Derudover er det en klar fordel for os, at vi har den her grundlæggende arkitektur, der kan understøtte forskellige lande. Forsøger man det med et nationalt baseret system, så er det altså en ommer,« siger hun.

Liselotte Munk gør dog opmærksom på, at man ikke bare kan konkludere, at TIA Technologys systemer nu er færdigudviklende, og at chefholdet bare kan gnide sig i hænderne, læne sig til og se salget ordne sig selv.

»Markedet bevæger sig jo, og der kommer hele tiden konkurrenter ind, så vi skal hele tiden investere i at holde løsningen oppe teknologisk og funktionelt. Der sker hele tiden noget, og det skal vi jo understøtte. Men når det er sagt, kan man sige lidt overordnet, at vi er en virksomhed, der er klar til udrulning,« siger hun.

En af de ting, der har været en fordel fra begyndelsen, har været, at den danske forsikringsverden i Liselotte Munks optik generelt er i topklassen, når det kommer til effektivitet. Danmark har simpelthen været en forløber på den gennemgribende digitalisering i branchen, og det har fået verdens øjne til at rette sig mod det kolde nord.

»Vi har en høj effektivitet. Vi har været kreative på, hvordan man håndterer kunderne. Det har drevet omkostningsniveauerne ganske betydeligt ned her i Danmark,« lyder vurderingen.

Det er alt andet lige en fordel, når man som dansk virksomhed forsøger at svømme i det store hav og fiske kunder internationalt. Hvor hurtigt TIA Technology kan få fart i salget, vil Liselotte Munk ikke direkte spå om, men hun henleder opmærksomheden på, at virksomheden er vokset med tocifrede procentsatser de seneste år, og at planen er, at det skal fortsætte ad den vej.


07BUSLars-Thinggaard_Milest.jpg

Omsætningen kommer i dag hovedsageligt fra softwaresalg og ikke servicedelen. Den udgjorde omtrent 15 procent af sidste regnskabs salg, og det er der ikke planer om at ændre voldsomt på.

TIA Technology benytter sig af en række partnere til at tage sig af support og servicedelen, og det har faktisk vist sig at give en sidegevinst – for partnernes store berøringsflade med forretningsverdenen er en salgskanal i sig selv. Derfor har TIA Technology ikke haft brug for at trække på eksempelvis offentlig vækstrådgivning og -programmer i sin bestræbelse på at blive større.

TIA Technology er ligesom mange andre virksomheder på den anden side af en finanskrise, der satte store sig spor i samfund- et og mange landes finanssektorer. Liselotte Munk sporer dog en klar ændring nu i forhold til blot et par år siden. Ikke mindst med hensyn til mentaliteten.»Der er sket en ændring nu. Ikke at pengene sidder løst, men der er en vilje til investeringer. Men man er i dag meget business-case-drevet og ikke teknologidrevet. Da jeg startede med det her, kunne IT-direktørerne måske få lov til at lege lidt med teknologien – i dag skal der typisk ligge en business-case for investeringen. Der er sket et klart skifte i indkøbsmønsteret,« siger Liselotte Munk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen