Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Telemillionær får jackpot på online-spil

bus04mads.jpg
37-årige Mads Peter Velbystiftede portalen Spilnu.dk sidste år og har netop præsenteret et overskud på 15 mio. kr. PR-foto

Mads Peter Veiby tjente en formue, da han i 2009 solgte sit mobilselskab. Nu satser han på online-gambling og vil gøre Spilnu.dk til en af de største spilplatforme i Europa.

I 2012 trådte en liberalisering af det danske spilmarked i kraft, og det åbnede et helt nyt marked for danske virksomheder, der ønskede en bid af danskernes glubske spillelyst.

Ind på markedet trådte Mads Peter Veiby, der i dag står i spidsen for et af landets største online-gambling selskaber Spilnu.dk.

Ambitionerne er store for iværksætteren, der med Spilnu.dk endnu engang går efter den helt store jackpot. Første gang, det skete, var med mobilselskabet M1, som han stiftede tilbage i 2003 og solgte for et trecifret millionbeløb i 2009.

På Spilnu.dk kan de danske spillefugle forsøge at score kassen online på klassiske spilleautomater, som man kender fra værtshuse og kasinoer. Med en massiv markedsføringskampagne har selskabet positioneret sig med en markedsandel på ni pct. som nummer to af den slags spil i Danmark næstefter Danske Spil.

»Danske Spil er vores store konkurrent. Vi er nummer to og vil gerne være nummer ét på det her område. Men min erfaring fra telebranchen fortæller mig også, at det kan være svært at vælte gamle monopoler af pinden,« siger Mads Peter Veiby.

Selskabets først årsregnskab viser et årsresultat på 15,1 mio. kr. Det er dog ikke helt retvisende billede, da langt de fleste lønomkostninger ligger i moderselskabet Cego.

Deler udviklingsafdeling

Cego ejer også spilsitet Komogvind.dk, der udbyder gratis spil på nettet, og som har været på det danske samt flere europæiske markeder i en lang årrække. Komogvind.dk og Spilnu.dk deler de 54 ansatte, der udgøres af salgsfolk, supportfunktion, musikere og udviklere.

Fremtiden tilhører dog Spilnu.dk, der skal ud at tage flere markedsandele på det danske marked og jage nye kunder på det europæiske kontinent. Herhjemme skal væksten komme fra mobile platforme, vurderer Mads Peter Veiby.

»Vi har lagt en lidt anden strategi end nogle af vores konkurrenter, hvor man kan spille for meget store beløb. Det kan man ikke hos os. Vi udvikler spil, der er små og underholdende. Vi tror, at markedet flytter sig ud på de mobile platforme, hvor folk spiller på deres smartphones, mens de sidder i bussen eller venter på toget. Det er altså ikke storspillerne, vi skal have fat i,« forklarer Mads Peter Veiby.

Markedet for online-gambling er øget i Danmark, siden myndighederne ændrede lovgivningen i januar sidste år. Antallet af reklamer for online-spil, hvilket både er for kasinospil og betting, er steget markant i de danske medier. Det har trukket danskerne til skærmen, hvor der spilles på livet løs.

Stor spillelyst

Et af de førende betting-selskaber i Europa, Unibet, har netop leveret første kvartalsregnskab, og med et resultat efter skat på lige under 100 mio. kr. er det ikke småpenge, der bliver spillet for i Europa. Unibet forklarer i regnskabet, at udviklingen i de lande, der har valgt at liberalisere spillelovgivningen, har været særdeles positiv, hvilket især gælder for Danmark.

Det er dog ikke kun i Danmark, der er åbnet for nye aktører på markedet. Det er også sket i Belgien, og Holland er nu også på vej.

I denne måned rejser Mads Peter Veiby netop til Haag i Holland for at mødes med spilmyndighederne om en mulig licens. Han forventer dog først, at Spilnu.dk rykker ind på det hollandske marked en gang i løbet af 2014.

Det er i første omgang det europæiske marked, som Spilnu.dk går efter, men Mads Peter Veiby afviser ikke, at USA på et tidspunkt kan blive et mål.

»Vi vil rigtig gerne til USA, men vi skal også passe på, at vi ikke gaber over for meget. Vi har nu en fod inden for på det europæiske marked, og det satser vi på i første omgang. Vi skal være mestre på hjemmebane, før vi erobrer resten af verden,« siger han.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen