Berlingske Business

Teknologi kan hive produktionen hjem til Danmark

25busJan Stentoft Arlbjørn..jpg
"En automat eller en robot er jo ligeså billig at have kørende i Danmark, som den er i Kina," siger professor Jan Stentoft Arlbjørn.

Forsker mener, at automatiseret produktionsudstyr vil gøre det attraktivt for danske virksomheder at flytte produktionen væk fra Østen.

Farvel til lange leveringstider og svingende kvalitet. Danske virksomheder er klar til at trække produktionen ud af Østen og hjem til Danmark for at sikre, at varerne har de høje standarder, kunderne vil have.

Det viser en undersøgelse foretaget af Jan Stentoft Arlbjørn, der er professor ved Syddansk Universitet på Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse. Ifølge hans forskning er danske virksomheder generelt af den opfattelse, at produktionen kan fastholdes i Danmark med nye automatiserede produktionssystemer.

»Jeg tror på, de danske virksomheder skal satse på at automatisere nogle dele af produktionen. Det har flere virksomheder fundet ud af, for pludselig ændrer konjunkturerne sig, så det ikke længere kan betale sig at holde produktionen i Østen, og så trækker man det hjem igen,« siger Jan Stentoft Arlbjørn.

25BUSVaekst---Jakob-kesje.jpg

843 svar fra virksomheder

Professorens undersøgelse, der bygger på 843 respondenters svar, viser, at hver femte virksomhed, der har flyttet sin produktionen til udlandet inden for de seneste fem år, mener, det er meget sandsynligt, at produktionen skal flyttes tilbage til landet igen.

Godt nok spytter kinesiske produktionsmaskiner tusindvis af varer ud langt billigere, end de danske virksomheder selv kan gøre det, men kvaliteten bliver dårligere og leveringstiden længere, mener professoren.

Hvis man producerer specialtilpassede varer til kunderne frem for standardiserede varer, kan det i flere virksomheders tilfælde betale sig at rykke produktionen hjem, siger Jan Stentoft Arlbjørn:

»Ved specialtilpassede varer ligger der typisk en interaktion imellem kunden og virksomheden. Når man har produktionen herhjemme, og det foregår i en dansk sammenhæng, hvor man kan mødes og tale om kundens ønsker, kan varen produceres hurtigere, med større præcision og af højere kvalitet, end hvis det koordineres på 10.000 kilometers afstand,« siger han.

23BUSPix-Vaekst-Kina-ejerle.jpg

Flytter hjem

Efter finanskrisen har danske virksomheder primært flyttet sine aktiviteter hjem fra områder som EU og Kina. I følge Danmarks Statistik er utilstrækkelig kvalitet hos leverandørerne i udlandet den væsentligste årsag.

Men kvalitetssikringen behøver ikke at foregå manuelt. For at komme uden om de høje lønomkostninger herhjemme kan virksomheder med fordel investere i nyt produktionsudstyr og placere de maskiner på dansk grund, mener Jan Stentoft Arlbjørn:

»En automat eller en robot er jo ligeså billig at have kørende i Danmark, som den er i Kina,« siger han og tilføjer:

»Hvis man er meget afhængig af at få en vare hjem som en del af sin produktion, betyder leveringsevne alt, og så er man sårbar og risikerer, den bliver fanget i tolden, eller at man bliver nedprioriteret ude hos den kinesiske leverandør.«

Derfor tror han, der fremover vil være flere virksomheder, der vil få lyst til at automatisere sin produktion herhjemme. Dog tror Jan Stentoft Arlbjørn, der fortsat er mange firmaer, der mangler viden om, hvad det egentlig vil sige at automatisere sin produktion.

»Det er jo ikke bare en robot, det kan også være et transportbånd eller andet udstyr. Automatisering er mange ting, og det kræver, at virksomhederne får et skarpere blik på, hvad man kan bruge det til, og hvordan man strategisk kan tænke automatiseringer ind i produktionen,« siger han.

Vestas

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen