Berlingske Business

Tech-iværksætterfirmaer finder albuerum i nicherne

accelerace
Overskrift
Accelerace Investor Day, hvor investorer møder iværksættere. Fra venstre: Christian Lund fra Templafy, Thomas Sugar fra Pinstriped og Rikke Biehl fra Delogue. Foto:
 

For iværksættere giver det ofte et godt afsæt at begynde med et snævert fokus.

Et gammelt mundheld siger, at småt er godt. Og selv om drømmen ofte er at blive stor, ser talemåden også ud til at gælde, når det kommer til nye tech-virksomheder.

At arbejde i en niche kan nemlig have en række fordele. Ofte er det lettere at skabe sig et brand og at forstå sine kunders behov bedre end nogen andre. Det giver et billigere afsæt for at udvikle sit produkt end ved et bredere fokus med flere krav og er derfor ideelt til startups med begrænsede ressourcer. Det forklarer Søren Lottrup, partner i Accelerace, som hjælper iværksættere med at blive investeringsmodne.

11BUSUlrik-Branner.jpg

»Det handler om at være noget for nogen. Og det handler om at være meget for få, frem for at være lidt for mange. Man kan selvfølgelig segmentere sig selv så langt væk, at markedet bliver for småt, men normalt vil jeg altid anbefale en virksomhed at begynde snævert og så med tiden brede visionen ud,« siger han.

Samme toner lyder fra virksomheden Delogue. Her har stifteren Rikke Biehl ud fra sine egne erfaringer i tøjbranchen skabt en platform til design- og produktudvikling, som løser nogle af de frustrationer, hun selv sad med engang. Selv om platformen i princippet ville kunne bruges i blandt andet reklamebureauer, arkitektfirmaer og sågar ingeniørvirksomheder, har Delogue med Rikke Biehls ord valgt hellere at være »én skarp kniv end en halvdårlig schweizerkniv«.

»Jeg oplever det som en kæmpe forretningsmæssig fordel, at man kender den niche, man går ind i. Vores kunder siger selv ordret, at det, at vi har siddet i samme stol som dem, har en stor effekt. De kan se det på vores løsning og høre det i vores dialog med dem. Vi forstår deres hverdag,« siger hun og ville af samme grund finde folk fra andre fagområder, hvis forretningen med tiden bevæger sig ind på nye markeder.

11BUSendomondo.jpg

Erfaring fra en given niche kan nemlig give et netværk og en viden om kundernes behov, der kan være alfa og omega. Sammen med et iværksætterteams øvrige kompetencer og ideens mulighed for at vokse, er det derfor også noget af det, som investorer kigger efter i en virksomhed, forklarer både Søren Lottrup fra Accelerace og formanden for Dansk Iværksætter Forening, Christian Walther.

Fordelene findes, uanset om man fokuserer på bedemænd eller buschauffører, og det kan faktisk være svært at finde en tech-virksomhed, som ikke på en eller anden måde starter nicheorienteret, mener Christian Walther.

»Tech-virksomheder er generelt gode til at finde nicher, og man behøver ikke altid opfinde den dybe tallerken, som mange måske tror. Det kan være ganske udmærket at kaste sig ind på et marked, hvor der i forvejen er spillere, men hvor man måske kan gøre det lidt bedre, end de kan. Komme med et bedre produkt, en bedre pris eller en bedre organisationskultur. Et eller andet, der gør en lidt skarpere end de andre,« siger han.

Zeljko Ratkaj

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen